Taloustiedon digitalisointi etenee – standardit ovat kaikkien saatavilla

Tiedote -

Taloustiedon digitalisointi etenee – standardit ovat kaikkien saatavilla

Taloustiedon digitalisointia edistävä TALTIO-hanke on saavuttanut keskeiset tavoitteensa. Hankkeen tavoite oli kiihdyttää globaalin standardin käyttöönottoa Suomessa ja olla kansainvälinen edelläkävijä. Standardit digitaaliselle taloustiedolle ovat nyt kaikkien saatavilla. Yrittäjien on vaadittava, että palveluntarjoajat ja ohjelmistotalot ottavat ne käyttöön.

Merkittäviä hyötyjä myös pk-yrityksille

TALTIO-hankkeen tarkoituksena oli kirjapidon lähdeaineistojen (laskut, tiliote, kuitit) saaminen rakenteiseen tietomuotoon siten, että tieto on standardissa ja koneluettavassa muodossa siirrettävissä järjestelmistä toiseen. Taloustiedon standardiin ja digitaaliseen muotoon saattaminen säästää huomattavasti kirjanpitovelvollisten aikaa, kun tallennustyötä ei tarvitse tehdä käsin. Automatiikka ei ole vain suurten yritysten etuoikeus. Digitaalisen taloustiedon hyödyt ovat merkittävät myös pienille- ja keskisuurille yrityksille.

”Suomessa tehtiin viime vuonna noin 1,5 miljardia yksittäistä maksukorttimaksua. TALTIO-hankkeessa selvitimme, miten kuitti voidaan rakenteisessa muodossa toimittaa automaattisesti myyjän järjestelmästä ostajan haluamaan järjestelmään ja suoraan yrityksen taloushallinnon käytettäväksi. Olemme myös tehneet alusta- ja tietovarastokokeiluja sekä luoneet standardit asunto-osakeyhtiöille, isännöitsijäntodistukselle sekä yhdistyksille ja säätiöille. Standardit ovat tällä hetkellä jokaisen saatavilla. Yritysten on vaadittava, että palveluntarjoajat ja ohjelmistotalot ottavat ne käyttöön”, kehottaa Taloushallintoliiton toimitusjohtaja Antti Soro.

Vientimahdollisuuksia suomalaisille yrityksille

TALTIO-hankkeessa saatuja tuloksia hyödynnetään Teknologiateollisuudessa suunnitteilla olevassa jatkohankkeessa, jossa tulokset vietäisiin käytännön ratkaisuiksi. Samalla vakiinnutetaan digitaalisia reaaliaikatalouden toimintamalleja Suomessa.

”Reaaliaikatalous tarjoaa mahdollisuuden merkittävään tuottavuus- ja palveluloikkaan, joka hyödyttää kaikkia organisaatioita ja kansalaisia. Pitkällä aikavälillä myös jäsenyrityksemme hyötyvät digitalisoidusta taloushallinnosta”, Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jorma Turunen sanoo.

”Suunnitellun RTECO-hankkeen tarkoituksena on myös edistää vastaavaa kehitystä erityisesti Pohjoismaissa, Baltiassa ja EU:ssa. Ekosysteemien kehittämien alustojen pohjalta yritykset voivat luoda vientimahdollisuuksia tuotteilleen ja palveluilleen”, Turunen jatkaa.

Digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristön luominen hallituksen kärkihanke

"Talousdata on yksi monikäyttöisimpiä datan muotoja. Sitä hyödyntämällä voidaan helpottaa yritysten hallinnollista työtä ja kuluttajien arkea sekä luoda mahdollisuuksia innovatiiviselle palvelukehitykselle. Hyvä esimerkki on sähköinen kuitti, joka jo nyt joissakin palveluissa sujahtaa asiakkaan digitaaliseen lompakkoon", kertoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

"Tulevina vuosina voisimme näyttää mallia sujuvasta digitaalisesta taloushallinnosta, automatisoidusta yritysraportoinnista ja laajasta talousdatan hyödyntämisestä siten, että liiketoiminnan pyörittäminen olisi maailman helpointa juuri Suomessa", ministeri Berner sanoo viitaten hallituksen kärkihankkeeseen luoda digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristöä.

Lisätietoja:

Antti Soro
Toimitusjohtaja
Suomen Taloushallintoliitto ry
050 516 3388

Taru Rastas
Viestintäneuvos
Liikenne- ja viestintäministeriö
0295 34 2617

Jorma Turunen
Toimitusjohtaja
Teknologiateollisuus ry
0500 445 444

TALTIO-tulosseminaari järjestetään liikenne- ja viestintäministeriön tiloissa 3.11.2017 klo 11.30 - 14.30. Seminaaria pääsee seuraamaan suorana verkkolähetyksenä sekä tallenteena osoitteessa https://www.youtube.com/watch?v=azcV_44EriM

TALTIO-hanke oli Taloushallintoliiton ja liikenne- ja viestintäministeriön yhdessä käynnistämä hanke, jonka tavoitteena oli saada taloustieto välittymään taloudenjärjestelmästä toiseen standardissa ja rakenteisessa (koneluettavassa) muodossa. TALTIO-hanke on jatkumoa Suomessa käynnissä olevasta Real Time Economy –ohjelmasta, joka alkoi vuonna 2006. Lue lisää hankkeesta ja sen tuloksista taltio.net.

Aiheet

Taloushallintoliitto pähkinänkuoressa

Taloushallintoliitto TAL on taloushallinnon palveluja tarjoavien auktorisoitujen tilitoimistojen ja konsulttiyritysten valtakunnallinen toimialajärjestö. Liitto edustaa noin 800 auktorisoitua taloushallinnon yritystä. Jäsenyritykset hoitavat 140 000 suomalaisen pk-yrityksen ja yhteisön taloushallintoa.

www.taloushallintoliitto.fi

Jari Seppä