Tiedote -

Pk-sektorin yrityksistä 13 prosenttia on yhä konkurssivaarassa

Pk-sektorin yrityksistä 13 prosenttia on edelleen vaarassa ajautua konkurssiin, ilmenee Taloushallintoliiton toistamasta kyselytutkimuksesta kirjanpitäjille kesäkuulta. Tilanne on parantunut toukokuusta vain parilla prosentilla.

Taloushallintoliiton seurantakyselyyn vastasi tälläkin kertaa yli 500 kirjanpitäjää, joista suurin osa työskentelee tilitoimistoissa ja taloushallinnon palvelukeskuksissa. Kun yhdellä kirjanpitäjällä on keskimäärin 20–30 asiakasyritystä, kattaa kyselytutkimus yli 10 000 pk-yritystä.

Yli viidesosa pk-sektorin yrityksistä on edelleen vakavassa taloudellisessa tilanteessa. Tilanne on parantunut toukokuusta, jolloin joka neljäs pk-yritys oli vaikeuksissa kirjanpitäjien arvion mukaan. Konkurssivaarassa on tällä hetkellä 13 % yrityksistä. Luvussa on laskua vain pari prosenttia toukokuusta.

”Taloudessa on selviä piristymisen merkkejä. Matkailu- ja ravintola-alalla näkyy voimakas myynnin kasvu rajoitusten hellittämisen jälkeen. Myös muilla toimialoilla ja kuluttajien käteiskaupassa on nousua toukokuuhun verrattuna. Valitettavasti 10–15 % käteis- ja korttimyyntiä tekevistä yrityksistä ei ole avannut oviaan. Kriisi tuntuu jättäneen pysyviä vaikutuksia monen yrityksen toimintaan", kertoo Niklas Sonkin, Accountorin toimitusjohtaja.

Kyselytutkimuksen perusteella alle 40 prosenttia yrityksistä on jo hakenut tai hakee tarjolla olevia avustuksia ja lainoja. Luvussa on laskua muutama prosentti toukokuulta. Verohallinnon tarjoamia joustoja ei ole koettu hyödyllisiksi, vain 23 % kirjanpitäjien asiakkaista hyödyntää niitä kyselytutkimuksen perusteella.

”Kirjanpitoasiakkaidemme talousdatan mukaan yritykset ovat pystyneet pitämään kassastaan huolta nopeiden lomautusten sekä yhteiskunnan joustojen avulla. Maksuviiveet alkavat näkyä pikkuhiljaa yritysten käyttäytymisessä. Nyt päätetyt rajoitusten purut ovat erittäin tervetulleita, tosin myös jäljellä olevista pitäisi päästä eroon mahdollisimman nopeasti. Auringon hellimät kelit ovat hunajaa kuluttajien luottamuksen palaamiselle, jotta pk-sektori selviää kriisistä”, arvioi Otto-Pekka Huhtala, Talenomin toimitusjohtaja.

Lähes 60 prosenttia kirjanpitäjistä arvioi, etteivät julkishallinnon tukitoimet yksinyrittäjille ole vieläkään riittäviä. Pienten, 1–5 henkeä työllistävien yritysten osalta tilanne on vain hieman parempi, 54 % kirjanpitäjistä arvioi toimet riittämättömäksi.

Luottamuksen palauttaminen edelleen tärkeää

Tuoreen kyselyn perusteella kaksi kolmesta kirjanpitäjästä arvioi edelleen, että rajoitusten asteittainen purkaminen on paras tie päästä ulos nykytilanteesta. Noin 28 prosenttia kirjanpitäjistä arvioi, että koronarajoitusten purkaminen on liian hidasta konkurssien välttämiseksi kokonaan, luvussa on laskua toukokuulta noin 12 %. Yli 25 % kirjanpitäjistä kannattaisi yhä kaikkien rajoitusten nopeaa purkamista konkurssien välttämiseksi.

”Tätä menoa konkurssihakemusten määrä tulee kesän jälkeen yllättämään meidät kaikki ikävästi”, varoittelee Antti Soro Taloushallintoliitosta.

Antti Soro, toimitusjohtaja, Suomen Taloushallintoliitto ry
antti.soro@taloushallintoliitto.fi

Niklas Sonkin, toimitusjohtaja, Accountor Holding Oy
niklas.sonkin@accountor.fi

Otto-Pekka Huhtala, toimitusjohtaja, Talenom Oyj
otto-pekka.huhtala@talenom.fi

Lisätietoa

Taloushallintoliitto:

Kannanotto: Pk-yrityksistä 15 % edelleen konkurssivaarassa – luottamuksen palauttaminen nyt tärkeintä

Kannanotto: Hallituksen on tehtävä nopeasti rohkeita päätöksiä rajoitusten purkamiseksi

Kirjanpitäjät ennustavat laajaa konkurssiaaltoa pk-sektorille

Accountor: Luotettavaa ja reaaliaikaista analytiikkaa talouskriisin vaikutuksista

Talenom: Korona-tietopaketti

Taloushallintoliitto pähkinänkuoressa

Taloushallintoliitto TAL on taloushallinnon palveluja tarjoavien auktorisoitujen yritysten ja yhteisöjen valtakunnallinen toimialajärjestö. Liitto edustaa noin 800 auktorisoitua taloushallinnon yritystä. Jäsenyritykset hoitavat 150 000 suomalaisen pk-yrityksen ja yhteisön taloushallintoa.

www.taloushallintoliitto.fi

Jari Seppä