Yritysvastuulaki tilitoimistossa – Kannattaako vastuullisuus?

Yritysvastuulaki tilitoimistossa – Kannattaako vastuullisuus?

Miten yritysvastuulain uudistus vaikuttaa tilitoimistojen ja pk-yritysten toimintaan? Mitä vihreä tilinpäätös ja vastuullisuus tarkoittavat tilitoimistoissa? Mitä se merkitsee yrityksen sidosryhmille? Muun muassa näihin kysymyksiin haetaan ratkaisua ammattikorkeakoulujen ja tilitoimistojen yhteishankkeessa.

Lehtori Anniina Vänskä Laureasta: ”Kehitämme tämän vuoden aikana yhdessä tilitoimistojen ja asiantuntijoiden kanssa uuden palvelumallin, jota tilitoimistot asiakkaineen voivat hyödyntää työssään. Tavoitteena on luoda yhtenäinen, neutraali ja objektiivinen palvelumalli pienille ja keskisuurille tilitoimistoille tilinpäätöskokonaisuuteen. Mallin avulla tilitoimistot asiakkaineen pystyvät vastaamaan yritysvastuulain muutoksiin ja tekemään paremmin vastuullisuusraportointia toimialasta riippumatta.”

Kehittämisen ja uudistamisen tarvetta kasvattaa EU:ssa valmistelussa oleva yritysvastuulakialoite.

”Osa tilitoimistoista on herännyt vastuullisuusraportoinnin tarpeeseen, johon niiden asiakkaat tarvitsevat ulkopuolista apua. Tilitoimistot tuntevat omat asiakkaansa, heidän taloutensa ja henkilöstöhallintonsa. Tilitoimistoilla on vahva asiantuntemus asiakkaidensa yritysvastuun osa-alueista eli miten ne investoivat, kouluttavat henkilöstöään tai hoitavat tietosuoja- ja tasa-arvoasiat. Oma tilitoimisto on siis yrityksille looginen sparrauskumppani toiminnan parantamiseen vastuullisempaan suuntaan.”

Tilitoimisto: Tule mukaan kehittämään vastuullisuuden ja vihreän tilinpäätöksen palvelumallia!

Laurea- ja LAB-ammattikorkeakoulut kutsuvat Vihreä vastuu -hankkeeseen mukaan tilitoimistoja, jotka ovat kiinnostuneita uudistamaan oman palvelumallinsa ja hyödyntämään uutta mallia tilinpäätöstyössä ja raportoinnissa.

Haemme mukaan pieniä tai keskisuuria tilitoimistoja etenkin Uudenmaan, Päijät-Hämeen tai Etelä-Karjalan alueella. Muiltakin alueilta olevat tilitoimistot ovat tervetulleita, jos kiinnostusta ja innostusta löytyy.

Seuraava työpaja to 24.2. klo 9-11

Järjestämme tilitoimistoille ja yrityksille yhteisiä tilaisuuksia. Seuraava kokoontumisemme ”Kannattaako vastuullisuus, vastuullisuusraportoinnin vaatimukset” on TEAMSissa torstaina 24.2.2022 klo 9.00 alkaen.

Ilmoittaudu mukaan tai kysy meiltä lisää!

Suvi Sivén Terhi Tuominen
Projektipäällikkö Projektipäällikkö