Verokorttien tiedot palkanlaskentaan – muutoksia

Verokorttien tiedot palkanlaskentaan – muutoksia

Verohallinto on avannut rajapinnan, jonka avulla yritys voi halutessaan hakea työntekijän voimassa olevan veroprosentin palkanlaskentaan pitkin vuotta. Palkka.fi hakee tiedot suoraan Verohallinnon tiedoista.

Verottaja julkaisi ennakonpidätystietojen kyselyyn rajapinnan

Verohallinto on avannut joulukuussa Ennakonpidätystiedot maksajille -rajapinnan, jonka avulla työnantajayritykselle voi halutessaan hakea työntekijän voimassa olevan veroprosentin palkanlaskentaan pitkin vuotta. Toiminnon käyttäminen on vapaaehtoista eli tiedot voi hakea jokaisen palkanlaskennan yhteydessä, muutaman kerran vuodessa tai sitten uutta toimintoa ei käytä lainkaan.

Rajapinta voidaan liittää käytössä olevaan palkanlaskentaohjelmaan, jolloin yrityksellä on mahdollisuus ylläpitää työntekijän voimassa olevaa veroprosenttia palkanlaskennassa, mikäli verokorttitietoihin on tullut muutoksia. Käytännössä ohjelmistotalot toteuttavat palkkaohjelmiinsa uuden rajapinnan omien aikataulujensa mukaisesti. Seuraa oman palkkaohjelmistotoimittajasi tiedotusta aiheesta.

Perusverokorttien ennakonpidätystietojen suorasiirtomenettely, jossa haetaan 1.2. alkaen voimassa olevat verokortit, säilyy ennallaan. Jos työnantaja hakee verokortin ennakonpidätystiedot sähköisesti, niin työntekijän ei tarvitse toimittaa verokorttia työnantajalle, ellei ole hakenut muutosverokorttia.

Palkka.fi hakee verokorttitiedot suoraan Verohallinnon tiedoista

Vuoden alusta alkaen maksussa oleviin palkkoihin tallentuu Palkka.fi-ohjelmassa automaattisesti työntekijän palkkatulon ennakonpidätystiedot, jotka siirtyvät ohjelmaan suoraan Verohallinnolta. Työnantajan ei tarvitse näitä enää erikseen hakea. Myös työntekijän tekemät muutosverokortit siirtyvät palkka.fi:hin suoraan.

Työntekijän on toimitettava edelleen verokortti Palkka.fi:tä käyttävälle työnantajalle, kun kyseessä on rajoitetusti verovelvolliselle maksettava suoritus tai työkorvauksen maksua varten annettu verokortti. Myös tilanteissa, joissa verokorttitiedot eivät jostain syystä siirry verottajan järjestelmästä, on työnantajan pyydettävä työntekijältä verokortti.

Lue lisää Palkka.fi:n tiedote

Eija Männistö