Verohallinnolta aiheettomia muistutuskirjeitä tulorekisteri-ilmoituksista

Verohallinto on lähettänyt tilitoimistoille ja näiden asiakkaille kuvan mukaisia kehotuksia puuttuvien tulorekisteri-ilmoitusten johdosta. Kehotuskirjeissä muistutetaan muun muassa:

• Mahdollisesta palkkatietojen arvioinnista
  • Veronkorotuksesta
  • Viivästyskorosta
  • Ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnin julkaisemisesta verovelkarekisterissä
  • Ennakkoperintärekisteristä poistamisesta

Kehotuksessa annetaan mahdollisuus kirjallisen selvityksen antamiseen.

Näitä muistutuskirjeitä ovat saaneet myös tilitoimistot ja yritykset, jotka ovat jo toimittaneet ilmoituksen ajallaan ja asianmukaisesti.

Verohallinnolla on ollut alkuvuonna tallentamatta järjestelmäänsä yli 3000 paperilla annettua tulorekisteri-ilmoitusta. Nämä ilmoitukset verohallinto on erheellisesti katsonut puuttuviksi.

Virhe on Verohallinnossa, ei tilitoimistossa

Jos tilitoimiston asiakas on saanut aiheettoman muistutuskirjeen, vika on todistetusti Verohallinnon päässä, ei tilitoimistossa. Tilitoimistojen kannattaa myös tiedottaa asiakkaita tästä etukäteen, jos ilmoitukset on tehty paperilla.

Tiedotamme välittömästi, kun saamme lisätietoa, miten virheen kanssa toimitaan.

Janne Fredman

Taloushallinnon johtava asiantuntija Tilisanomat-lehden päätoimittaja 050 597 0223