Valtioneuvosto vahvisti 2000 euron tukimahdollisuuden yksinyrittäjille 9.4.2020

Valtioneuvosto vahvisti 2000 euron tukimahdollisuuden yksinyrittäjille 9.4.2020

Yksinyrittäjällä tarkoitetaan tässä yhteydessä toiminnan oikeudellisesta muodosta riippumatta yksin taloudellista toimintaa harjoittavaa Suomessa toimivaa päätoimista yrittäjää, jolla ei ole palveluksessaan palkattua työvoimaa ja jolla on

• yrittäjän eläkevakuutus (YEL-vakuutusnumero) tai
  • joka voi esittää vähintään vuosittaisen 20 000 euron yrittäjätulon tai laskutuksen.

(Useamman yrittäjän yritykset kuuluvat ELY-keskusten palveluiden piiriin. Business Finlandista tukea voivat hakea osakeyhtiöt sekä kommandiittiyhtiöt, avoimet yhtiöt ja osuuskunnat, jotka työllistävät vähintään kuusi työsuhteessa olevaa henkilöä.)

Avustuksen edellytyksenä on, että yksinyrittäjän taloudellinen tilanne ja liikevaihto ovat heikentyneet koronavirusepidemian takia 16. maaliskuuta 2020 jälkeen ja yksinyrittäjällä arvioidaan olevan edellytykset kannattavaan liiketoimintaan.

Avustusta voidaan maksaa 1.3.2020–31.8.2020 välillä aiheutuneisiin kustannuksiin. Tuki on määräaikainen ja sitä voi hakea 30.9.2020 saakka.

Tukea voi hakea rinnakkain yrittäjille suunnatun työttömyystuen kanssa. Jos 2000 euron tukea haetaan kiinteisiin kuluihin, ei se vaikuta työttömyysturvaan. Sen sijaan jos tukea käytetään yrittäjän palkkaan tai muuhun ansiotulona pidettävään vastikkeeseen, joka on saatu korvauksena työstä, voi se vaikuttaa työttömyysturvan määrään.

Lue lisää Työ- ja elinkeinoministeriön tiedotteesta.