Tulorekisteri-ilmoittamiseen lievennyksiä 1.1.2020

Tulorekisteri-ilmoittamiseen lievennyksiä 1.1.2020

Eduskunta on hyväksynyt hallituksen esityksen HE 78/2019, jonka tuomat muutokset antavat mahdollisuuden pidentää ilmoittamisaikaa tietyissä tilanteissa. Taloushallintoliitto on tyytyväinen ajamiensa muutosten etenemiseen, jotka tuovat helpotusta erityisesti pienten yritysten ja yhdistysten tulorekisteri-ilmoittamiseen. Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2020.

Kalenterikuukauden aikana suoritut maksut voidaan ilmoittaa viimeistään seuraavan kuukauden alussa, kun kyseessä ovat

• Verovapaat kustannusten korvaukset
  • Rekisteröidyn yhdistyksen maksamat enintään 200 euron kertasuoritukset kuten tuomaripalkkiot
  • YEL-yrittäjän palkat

Palkkaennakot voidaan esityksen mukaan vähentää saman kalenterikuukauden aikana maksussa olevasta varsinaisesta palkasta, jolloin palkkaennakosta ei tarvitse tehdä omaa palkkatietoilmoitusta.

Luontoisedut puolestaan voidaan ilmoittaa samassa kuukaudessa, jolloin kyseisen kuukauden rahapalkka maksetaan, kuitenkin viimeistään luontoisedun kertymiskuukautta seuraavan kuukauden aikana. Tämä koskee maksajia, joilla luontoisedut ja rahapalkka käsitellään vasta kertymiskuukautta seuraavassa kuukaudessa.

Eduskuntakäsittelyssä hallituksen esitystä kilpailupalkinnoista muutettiin. Kilpailupalkinnot ovat ensi vuoden alusta alkaen verovapaita, jos ne ovat vuodessa enintään 100 euroa. Muutos koskee kilpailupalkintoja, jotka eivät ole palkkaa eikä työ- tai käyttökorvausta.

Myöhästymismaksua ei pääsääntöisesti vielä vuonna 2020

Tulotietojärjestelmästä annetun lain mukaista myöhästymismaksua ei pääsääntöisesti määrätä edelleenkään vuoden 2020 aikana, ellei ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönti osoita ilmeistä piittaamattomuutta. Tulorekisterin tiedon käyttäjät voivat kuitenkin määrätä seuraamuksia mahdollisista maksujen virheellisyyksistä tai laiminlyönneistä.

Eläkkeet ja etuudet ilmoitetaan tulorekisteriin vasta vuoden 2021 alusta alkaen

Eduskunta on hyväksynyt myös eläkkeiden ja etuuksien ilmoittamisesta on annetun hallituksen esityksen HE 62/2019, jossa näiden tietojen ilmoittaminen tulorekisteriin siirtyy alkamaan vuotta alkuperäistä suunnitelmaa myöhemmin eli 1.1.2021 alkaen.

Tilaa tulorekisterin uutiskirje

Seuraa tulorekisterin ajankohtaisia asioita ja tulorekisterihankkeen etenemisestä. Uutiskirje ilmestyy parin kuukauden välein ja tuotannon tiedotteesta saat ajantasaista tietoa muun muassa häiriötilanteista.

Omat tulotiedot voi katsoa tulorekisteristä

Tulonsaaja voi katsoa omat tulotietonsa kirjautumalla tulorekisteri.fi -sivustolle esimerkiksi omilla pankkitunnuksillaan. Tiedot siirtyvät tulorekisteristä muun muassa veroehdotukselle ja tietoja käyttävät etuuksien laskennassa esimerkiksi eläkevakuutusyhtiöt ja Kela. Lue lisää tulorekisterin tiedote

Eija Männistö

Palkka-​ ja henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija 0400 574 768