Tullin Intrastat-ilmoituspalvelun virhemaksuja ei peritä ennen elokuuta

Tullin Intrastat-ilmoituspalvelun virhemaksuja ei peritä ennen elokuuta

Tullin Intrastat-ilmoituspalvelussa on siirrytty 17.3.2021 Suomi.fi-tunnistukseen ja valtuutukseen eikä Katso-valtuus ole enää käytössä. Ulkomaisten yritysten ja ulkomaisten nimenkirjoittajien kyseessä ollessa joudutaan Suomi.fi-valtuuksien saamiseksi tilitoimistolle käyttämään niin sanottua virkailijavaltuuttamispalvelua. Tämä DVV:n palvelu on ruuhkautunut ja käsittelyajat ovat pitkiä. Näin ollen kaikkien yritysten tai niitä edustavien tilitoimistojen ei ole mahdollista tehdä ilmoitusta Tullin Intrastat-ilmoituspalvelussa vaadittujen aikataulujen puitteissa, koska käytössä ei ole Suomi.fi-valtuuksia.

Intrastat-ilmoittamisen virhemaksujen määräämistä jaksoilta 3-5/2021 myöhennetään elokuulle 2021, millä huomioidaan DVV:n virkailijavaltuutuspalvelun viive Suomi.fi-valtuutuksen myöntämisessä. Ilmoitukset tulee siis tehdä takautuvasti välittömästi, kun valtuudet on saatu.

Kiitokset Tullille ripeästä ja joustavasta suhtautumisesta asiaan!

Vinkki ulkomaisen yrityksen Suomi.fi-valtuuttamiseen

Ulkomaisen yrityksen on suositeltavaa hakea virkailijavaltuutuspalvelussa ainakin yhdelle vastuuhenkilölleen valtuutusoikeus, jotta valtuuttamista voidaan jatkossa hoitaa yrityksen puolesta omatoimisesti. Näin ulkomainen yritys voi jatkossa valtuuttaa tilitoimistonsa sähköisesti omalla tunnisteellaan, kun tarvitaan uusia valtuuksia.