Taloushallintoliiton kyselyyn vastaajista 45 % kertoi asiakkaillaan olleen ongelmia pankkitilin saamisessa.

Tiekuntien pankkitilit nyt liipaisimella

Suomen tieyhdistys kertoo tiedotteessaan, että pankit uhkaavat jälleen sulkea tiekuntien tilejä. Samasta ongelmasta kertoi myös Iltasanomat. Kyseessä ei ole mitätön ongelma - Suomessa on 55 000 tiekuntaa, joista monet ovat tilitoimistojen asiakkaita.

Pankit lähettävät tiekunnille kirjeitä, joissa kerrotaan, että tiekunnan tili lakkautetaan ja uusi tili on avattava henkilön nimissä yritystilinä. Aikaa asian hoitamiseen annetaan usein vain 1 kuukausi.

Suomen tieyhdistyksen asiantuntija Teuvo Taura kiteyttää hienosti yksityistien olemuksen:

"Tiekunta on yhteisetuus ja sen perustamisesta on säädetty yksityistielaissa. Perustetuille tiekunnille on annettu yksilöintitunnus, käyttöoikeusyksikkötunnus (esim. 000-2007-K9035), joka selviää Maanmittauslaitoksen yksityistierekisteristä. Mielestäni käyttöoikeusyksikkötunnus pitää riittää pankeille tiekuntien tunnistetiedoksi."

Sekä pankkitilin sulkemisesta syntyvät haasteet:

"Tiekuntien raha-asioiden hoitajat vaihtuvat jatkuvasti, joten suuri vaara on, että tilinpidon kanssa tulee vielä isoja ongelmia, kun tilit ovat henkilöiden nimissä”.

Taloushallintoliiton vuosi sitten tilitoimistoille tekemässä kyselyssä tiekunnat mainittiin parissa tapauksessa pankkitilien sulkemisen kohteina - ei kuitenkaan siinä laajuudessa kuin ulkomaalais- tai maksuhäiriötaustaisten henkilöiden yritykset. Kyseessä on siis tuoreempi ilmiö.

Moni tilitoimistoammattilainen on tehnyt arvokasta työtä kertoessaan pankkien toiminnan luomasta ongelmasta esimerkiksi tutuille kansanedustajille. Me Taloushallintoliitossa muistutamme asiasta jatkuvasti eri viranomaisia ja pankkeja. Keskusteluissa on noussut esiin kolme teoreettista ratkaisumallia:

• Lainsäädäntöä muutetaan, niin että yrityksellekin on tarjottava peruspankkipalvelut TAI
  • Julkinen valta tarjoaa peruspankkipalveluja TAI
  • Hyväksyttäväksi käytännöksi pankeille tulee veloittaa rahanpesun valvonnan kannalta työläämmältä asiakkaaltaan olennaisesti korkeammat palvelumaksut, jolloin asiakkuudesta tulee kannattava.

Hyviä ideoita otetaan vastaan!