Taloushallintoalan neuvottelutulos hyväksytty 24.2.2020

Taloushallintoalan neuvottelutulos hyväksytty 24.2.2020

Työntekijäliitot Erto ja Pro sekä työnantajaliitto Palta ovat hyväksyneet 24.2.2020 Taloushallintoalan neuvottelusopimuksen, joka saavutettiin 21.2.2020. Sopimuksen myötä peruuntuvat alaa uhannut lakko ja voimassa oleva liukumakielto.

Taloushallintoliitto on tyytyväinen työntekijä- ja työnantajaliittojen saavuttamasta yhteisymmärryksestä. Ilolla toteamme, että allekirjoituspöytäkirjaan on kirjattuna ammatillisen koulutuksen tärkeys alalla. Lisäksi liitot perustavat vetovoimatyöryhmän miettimään alan toimenkuvien ja palkkauksen kehittämistä.

Neuvottelutuloksessa on sovittu palkankorotukset kahdelle seuraavalle vuodelle, yleisen linjan mukaisesti yhteensä 3,3, %. Vuonna 2020 korotus toteutetaan yleiskorotuksena ja vuoden 2021 palkankorotukset voidaan toteuttaa paikallisesti sopimalla.

Sopimuksessa on määritelty, että työntekijän työajan enimmäismäärä on 48 tuntia viikossa
12 kuukauden ajanjakson aikana, enimmäismäärään sisältyvät myös ylityötunnit. Ns. kiky-tunnit poistuvat. Työnantajalle tulee oikeus osoittaa työntekijälle säännöllisen vuosittaisen työajan lisäksi koulutusta enintään 16 tuntia kalenterivuodessa. Koulutus voidaan sijoittaa myös lauantaille ja siltä maksetaan yksinkertainen tuntipalkka.

Lue Liittojen sopima neuvottelutulos kokonaisuudessaan

Eija Männistö