Tärkeää: Valtio vastaanottaa vain eurooppalaisen standardin mukaisia verkkolaskuja 1.4. alkaen

Valtion taloushallintoa ohjaava Valtiokonttori on linjannut, että 1.4.2020 alkaen valtio vastaanottaa vain verkkolaskuja. Verkkolaskujen tulee lisäksi täyttää eurooppalaisen standardin vaatimukset.

Tämä muutos koskee käytännössä kaikkia tilitoimistoja, jotka tarjoavat asiakkailleen oman laskutusohjelmistonsa etäkäyttöä. Asiakkaiden joukossa on mitä todennäköisemmin yrityksiä, jotka laskuttavat valtiota. Moni tilitoimisto tuo myös asiakkaidensa laskuja liittymän kautta omaan laskutusjärjestelmäänsä, josta ne lähtevät verkkolaskuina.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että niissä ohjelmistoissa, joilla lähetetään verkkolaskuja valtiolle, täytyy siirtyä käyttämään uusimpia verkkolaskustandardien versioita. Lisäksi laskuttajan pitää laskuttaessaan valtiota itse pitää huolta siitä, että laskulla on tietyt pakollisiksi määrätyt tiedot. Muutos aiheuttaa siis töitä sekä ohjelmistotaloille, tilitoimistoille että tilitoimistojen asiakkaille.

Hankkeen valmistelu alkaa ohjelmistotaloille suunnatuilla koulutuksilla ja tiedotuksilla syyskuussa. Tilitoimistojen, joita asia koskee, tulee seurata tarkkaan omien ohjelmistotoimittajiensa tiedotusta syksyn aikana.

Aihe oli esillä Taloushallintoliiton kesäpäivillä ja tuotamme myös verkkokoulutuksen alkusyksyn aikana. Valtiokonttorin tiedotteen löydät täältä.