Suomi.fi-virkailijavaltuutuksen ruuhkiin helpotusta ja yhtymille mahdollisuus antaa Suomi.fi-valtuus verkossa

Virkailijavaltuutuspalvelu

Esimerkiksi ulkomaiset yritykset ja kunnat joutuvat hakemaan tilitoimistolleen Suomi.fi-valtuuksia niin sanotussa virkailijavaltuutuspalvelussa, jota DVV tuottaa. Tämä palvelu on ollut pahoin ruuhkautunut ja hakemusten käsittelyajat ovat olleet jopa kuukausien mittaisia. Verohallinto on nyt palkannut lisää henkilökuntaa DVV:n avuksi. Hakemusjono hupeneekin nyt kovaa vauhtia.

Nyt viimeistenkin tilitoimistojen asiakasyritysten tulee laittaa Suomi.fi-valtuushakemukset vetämään, koska:

• KELA-asiointia ja Tullin Intrastat-ilmoituksia ei voi hoitaa Katsolla
  • On todennäköistä, että Katsoa ei voi hyödyntää enää Verohallinnon palveluissa 31.8.2021 jälkeen

Verotusyhtymät voivat nyt valtuuttaa verkossa

Verotusyhtymien (eli metsä-, maatalous- ja kiinteistöyhtymien) on tähän saakka pitänyt tehdä valtuushakemus virkailijavaltuutuspalveluun, jotta tilitoimistolle on saatu Suomi.fi-valtuudet. Nyt yhtymät voivat antaa valtuuksia omatoimisesti Suomi.fi-valtuuksissa. Edellytyksenä on se, että

• kaikki osakkaat ovat Suomen kansalaisia ja
  • käyttävät sähköisiä tunnistautumisvälineitä, esimerkiksi verkkopankkitunnuksia.

Lue lisää DVV:n tiedotteesta.