Suomi.fi-valtuudet tarvitaan Kelan palveluissa 1.2. alkaen – Katsot päättyvät 31.1.

Katso-valtuudet päättyvät lopullisesti Kelan palveluissa 31.1.2021, jonka jälkeen Kela-asiointiin tarvitaan Suomi.fi-valtuudet. Tähän asti palvelu on tarkastanut myös voimassa olevat Katso-valtuudet silloin, kun palveluun on tunnistauduttu Suomi.fi-tunnuksilla, mutta tämä ei enää jatkossa toimi.

Suomi.fi-valtuuksia tarvitaan muun muassa

• Asiointipalvelussa tehtäessä hakemuksia sekä päätösten ja suoritusten katsomiseen
  • Ilmoitin.fi:n kautta lähetettäessä hakemuksia

Tulorekisterin palkkatietoilmoituksilla voi myös tehdä useat työnantajan hakemukset, jos käytettävässä palkkaohjelmassa on ominaisuus toteutettu. Päätökset tulevat tällöin kuitenkin Kelan asiointipalveluun, joten suomi.fi-valtuus tarvitaan niiden katsomiseen. Mikäli hakemuksia tehdään palkkatietoilmoituksilla, niin silloin on ilmoitettava pakollisia tietoja laajemmat tiedot tulorekisteriin.

Työantajan liitteet kuten lääkärintodistukset voi lähettää Kelaan suojatulla sähköpostilla, kun hakemukset tehdään sähköisesti. Edelleen paperipostilla toimitus onnistuu myös.

Kelan Suomi.fi-valtuudet vielä työn alla?

Katso Kelan Suomi.fi-valtuudet – ohjeita tilitoimistoille webinaaritallenne.

Mitä Kelan Suomi.fi-valtuuksia työnantajille on ja mihin tehtäviin niitä tarvitaan? Kelan asiantuntija Päivi Hyvärinen kertoo Kelan ja Taloushallintoliiton yhteisessä webinaaritallenteessa selkein esimerkein, miten valtuudet toimivat. Esitys toteutettiin joulukuussa ja se on katsottavissa täältä.

Webinaarissa käytetyt esitysdiat löytyvät KELA:n sivuilta, ellet ennätä katsoa esitystä.

Esityksessä ei käsitellä Suomi.fi-tunnistautumisen ja valtuuttamisen perusasioita. Niihin löytyvät ohjeet DVV:n sivuilta.

Digi- ja väestötietoviraston (DVV) asiointipalvelu on ruuhkautunut

Suomi.fi-valtuushakemukset saa hoidettua kuntoon DVV:n verkkopalvelussa.

Tiedotteessaan DVV on kerännyt linkkejä eri valtuuttamisen tilanteisiin, joihin löytyy ohjeita DVV:n ja Suomi.fi:n sivuilta.

Eija Männistö

Palkka-​ ja henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija 0400 574 768