Suomen ensimmäinen sähköinen tilinpäätös on rekisteröity kaupparekisteriin

Suomen ensimmäinen sähköinen tilinpäätös on rekisteröity kaupparekisteriin

Kaupparekisteriin on rekisteröity ensimmäinen sähköinen tilinpäätös. IXBRL-muotoisen sähköisen tilinpäätöksen lähetti Fennoa Oy.

PRH on rakentanut IXBRL-rajapinnan sähköisten tilinpäätösten vastaanottamiseksi kaupparekisteriin. Näin ollen esimerkiksi tilitoimistot, joilla on käytössää IXBRL-rajapintaa hyödyntävä kirjanpito-ohjelmisto, voivat lähettää asiakkaiden tilinpäätöksiä kaupparekisteriin sähköisessä muodossa.

"Tähän asti tilinpäätökset ovat lähteneet kaupparekisteriin PDF-muodossa, jolloin kaikki tilinpäätöksen tiedot eivät ole olleet helposti käytettävissä. IXBRL-muotoisten tilinpäätösten tiedot ovat suoraan muiden ohjelmistojen hyödynnettävissä ja niistä saadaan nopeasti oikeat tiedot muun muassa luottotietoanalyysejä ja tutkimuksia varten. IXBRL-formaatissa olevilla tilinpäätöksillä on näin ollen suuri merkitys sekä yhteiskunnalle että yrityksille." selventää Taloushallintoliiton johtava asiantuntija Janne Fredman.

"Olemme olleet alusta asti innolla tukemassa hanketta yhdessä sidosryhmäverkostomme kanssa. Edistämme alan kehitystä muun muassa taloushallinnon ohjelmistotaloille suunnatussa foorumissamme, jonka jäsenten ohjelmistoilla tuotetaan yli 95 % suomalaisten yritysten kirjanpidoista ja tilinpäätöksistä." Taloushallintoliiton toimitusjohtaja Antti Soro kertoo.

"Suomalaiset ohjelmistotalot ovat keskeisessä roolissa talousdatan tehokkaan käytön edistämisessä. Kannustamme kaikkia ohjelmistotaloja hyödyntämään sähköisiä rajapintoja ja standardeja!" Janne Fredman jatkaa.

Janne Fredman

Taloushallinnon johtava asiantuntija Tilisanomat-lehden päätoimittaja 050 597 0223