Sijoitusrahasto-osuudet eivät edellytä LEI-tunnusta

Sijoitusrahasto-osuudet eivät edellytä LEI-tunnusta

Kaikkien rahoitusvälineitä omistavien y-tunnuksellisten yritysten on hankittava LEI-tunnus tämän vuoden marraskuusta alkaen. Tällaisia rahoitusvälineitä ovat muun muassa listattujen yritysten osakkeet, joukkovelkakirjat ja erilaiset johdannaiset. LEI-tunnus on kansainvälinen yhteisötunnus, joka on tarkoitettu kaikkien johdannaissopimuksia käyttävien yritysten ja yhteisöjen tunnistamiseen.

Tunnus on hankittava, kun yritys haluaa käydä kauppaa tai tehdä muita toimeksiantoja omistuksessaan olevilla erilaisilla arvopapereilla tai rahoitusvälineillä.

EU-sääntely velvoittaa pankit ja sijoituspalveluyritykset tarkistamaan tunnuksen olemassaolon ennen yrityksen antamia rahoitusvälineitä koskevia toimeksiantoja. Ilman LEI-tunnusta arvopaperi- tai johdannaiskaupat ja muut toimet rahoitusvälineillä saattavat jäädä toteuttamatta.

Sijoitusrahasto-osuudet eivät edellytä LEI-tunnusta, koska ne eivät ole julkisen kaupankäynnin kohteena.