Rahanpesun riskiarviot on syytä laittaa kuntoon tilitoimistoissa

Rahanpesun riskiarviot on syytä laittaa kuntoon tilitoimistoissa

AVI pyysi viideltäkymmeneltä tilitoimistolta nähtäväkseen näiden rahanpesun riskiarviot. Alla esitetty AVI:n arvio on karua luettavaa.

• Riskiarvioista kolme (6 %) oli erityisen hyvin laadittuja, kirjanpitäjän omaan toimintaan sopivia riskiarvioita.
  • Lisäksi neljän muun riskiarvion katsottiin täyttävän rahanpesulain vaatimukset, vaikka riskiarviossa oli lieviä puutteita. Siten rahanpesulain vaatimukset täyttäviä riskiarvioita oli yhteensä seitsemän (14 %).
  • 42 riskiarviota (86 %) eivät täyttäneet rahanpesulain vaatimuksia.

Lisähuomiona AVI esitti:

• 30 riskiarviota (61 %) olivat identtisiä, internetin asiakirjapalveluista ostettuja valmiita riskiarvioita. Suurille massoille laaditut identtiset riskiarviot eivät täytä rahanpesulain riskiarviolle asettamia vaatimuksia. Riskiarvion laatimisena ei voida pitää pelkän yrityksen nimen lisäämistä asiakirjapalvelusta kopioituun riskiarvioon, sillä tämä ei osoita riskejä arvioidun eikä anna todellista kuvaa yrityksen toiminnasta.
  • 12 riskiarviossa (24 %) rahanpesun tai terrorismin rahoittamisen riskejä ei ollut arvioitu tai tunnistettu lainkaan tai riskien arviointi oli hyvin puutteellista.

Tämän tiedotteen liitteenä oleva dokumentti sisältää yksityiskohtaisempaa tietoa ja ohjeistusta AVI:lta.

Taloushallintoliiton jäsenilleen laatima rahanpesun riskiarviomalli on laadittu AVIa konsultoiden ja siinä on huomioitu AVIn muutosehdotukset. Se on tarkoitettu helpottamaan riskiarvion laadintaa nostamalla esiin keskeiset käsiteltävät asiat. Se on kuitenkin vain malli tilitoimiston oman harkinnan ja läpikäynnin pohjaksi. Riskiarviomalli on ladattavissa liiton jäsensivuilta (linkki vaatii kirjautumisen).

Rahanpesun riskiarvion laadinta on lakisääteinen velvollisuus ja se tulee hoitaa kuntoon, vaikka kiireitä on muutenkin kiitettävästi. AVI on luvannut laatia tilitoimistoille käytännönläheisen ohjeen riskiarvion laadintaan. Lisäksi AVI on julkaisemassa uuden rahanpesun torjunnan yleisohjeen, johon sisältyy myös alakohtaiset ohjeet eri aloille sekä erillinen ohje epäilyttävistä liiketoimista.

Taloushallintoliiton jäsentarkastuksissa riskiarvio on jatkossakin keskeisiä tarkastuskohteita.