​PRH: Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö ei ilmoita tilinpäätöstä kaupparekisteriin, tieto yritysmuodosta kannattaa päivittää

Patentti- ja rekisterihallitus tiedottaa, että se on lähettänyt viime viikolla yli 15 000 osakeyhtiölle ja osuuskunnalle kirjeen, jossa yrityksiä muistutetaan tilinpäätöksen ilmoittamisvelvollisuudesta. Kirje on lähtenyt myös yhtiöille, jotka on merkitty kaupparekisteriin osakeyhtiöiksi, mutta jotka tosiasiassa ovat keskinäisiä kiinteistöosakeyhtiöitä. Tämä johtuu siitä, että keskinäisen kiinteistöosakeyhtiön yritysmuodon rekisteröinti ei ollut mahdollista ennen vuotta 2019, ja tästä syystä useimpien ennen vuotta 2019 perustettujen yhtiöiden rekisteröity yritysmuoto on osakeyhtiö.

• Keskinäinen kiinteistöosakeyhtiö ei ilmoita tilinpäätöstään kaupparekisteriin, joten keskinäiset kiinteistöosakeyhtiöt voivat jättää PRH:lta saamansa kirjeen huomiotta.
  • Ennen vuotta 2019 perustettujen keskinäisten kiinteistöosakeyhtiöiden kannattaa ilmoittaa oikea yritysmuotonsa kaupparekisteriin. Kun yritysmuoto on rekisteröity, yhtiötä käsitellään kaupparekisterissä keskinäisenä kiinteistöosakeyhtiönä eikä osakeyhtiönä. Ilmoitus on maksuton ja sen tekemiseen on ohjeet PRH:n sivuilla.

Lue PRH:n alkuperäinen tiedote aiheesta:

Tiedote suomeksi

Tiedote ruotsiksi