OmaVero: Tullin vertailutietojen näkyminen palvelussa

OmaVero: Tullin vertailutietojen näkyminen palvelussa

Olemme saaneet muutamia kysymyksiä Tullin vertailutietojen esittämisestä OmaVero-palvelussa, joita olemme nyt selvittäneet Verohallinnon kanssa. Ongelmatapaukset liittyvät siihen, että tiedot eivät näy palvelussa kaiken aikaa.

Vertailutiedot ilmenevät ilmoituksen tai korjausilmoituksen tekovaiheessa

Verokauden maahantuontien vertailutieto on nähtävissä OmaVeron arvonlisäveroilmoituksella (yllä oleva kuva).

Verohallinnon mukaan Tullin vertailutiedot näkyvät (jos niitä on) arvonlisäveroilmoituksella vain silloin kun olet:

1. tekemässä arvonlisäveroilmoitusta tai
  2. korjaamassa annettua arvonlisäveroilmoitusta.

Jos OmaVero-palvelussa vain katselet aiemmin lähetettyä arvonlisäveroilmoitusta, Tullin ilmoittamat vertailutiedot eivät näy ilmoituksella, vaikka maahantuontia olisikin ollut kyseisellä verokaudella. Tullin lähettämät vertailutiedot saattavat muuttua, joten niitä ei tästä syystä esitetä arvonlisäveroilmoituksella aktiivisena koko ajan.

Kuukausi-ilmoittajalla Tullin antamat päivätason vertailutiedot summataan kalenterikuukauden päätyttyä ja kuukausitason vertailutieto esitetään muutaman päivän kuluttua kalenterikuun vaihteesta OmaVero-palvelussa.

Vertailutietona tullausarvo lisättynä tullilla ja muilla maksuilla

Tullin antama vertailutieto perustuu tullauspäätöksiin. OmaVero-palvelussa esitetään vertailutietona EU:n ulkopuolelta maahantuotujen tavaroiden tullausarvojen sekä Tullin kantamien tullien ja muiden maksujen yhteisarvo.

Tullausarvo perustuu ns. kauppa-arvoon eli hintaan, joka tavarasta tosiasiallisesti maksetaan. Tähän arvoon lisätään maahantuonnin kuljetuskustannukset paikkaan, jonne tavarat ensimmäisenä saapuvat EU:n tullialueella.

Veron peruste poikkeaa yleensä tullausarvosta

Mikäli jo veron suorittamisvelvollisuuden syntyhetkellä on tiedossa, että tavara kuljetetaan toiseen Suomessa tai muussa EU:n jäsenvaltiossa olevaan määräpaikkaan, veron perusteeseen lisätään kuljetuskustannukset ja arvonlisäverolain 91 § 1 momentin mukaiset muut kustannukset tuohon toiseen määräpaikkaan saakka.

Esimerkki:

Tavarakontit kuljetetaan merirahtina Shanghaista Hampuriin, jossa ne puretaan pienemään konttialukseen tuotavaksi tullipassituksessa Itämeren yli Helsingin satamaan. Tavarat tullataan Helsingissä ja maahantuojan tilaama kuljetusliike kuljettaa ne heti maanteitse Kuopioon.

Tullausarvon laskemiseksi tavaran kauppa-arvoon lisätään kuljetuskustannukset välillä Shanghai – Hampuri. Maahantuonnin arvonlisäveron perusteen laskemista varten tullausarvoon lisätään vielä kuljetuskustannukset välillä Hampuri - Kuopio.

Veron peruste poikkeaa näin yleensä Tullin esittämistä vertailutiedoista.

Yritysten laskutuksessa on ollut kirjavuutta

Olemme saaneet jonkun verran yhteydenottoja siitä, että jotkut kuljetusliikkeet ja muita maahantuonnin veron perusteeseen lisättäviä palveluita tarjoavat yritykset ovat laskuttaneet palvelujaan verollisina, vaikka ne pitäisi laskuttaa verotta (AVL 71 § 1 mom. 2 kohta).

Laskutuksessa on näin ollut jonkun verran kirjavuutta, vaikka veron peruste ja sen laskenta ei maahantuonnin arvonlisäverotuksen 1.1.2018 voimaan tulleessa menettelyuudistuksessa muuttunut miltään osin. Todennäköisesti arvonlisäveroilmoittamisen oikeellisuuden varmistaminen tavaran maahantuonnissa edellyttää vielä jonkin aikaa mm. asiakkaiden käyttämien palveluntarjoajien ohjausta.