OmaVero-palveluun ei dokumentoida puhelinyhteydenottoja – tarvittaessa voit pyytää tietoa asioinnista

OmaVero on Verohallinnon sähköinen asiointipalvelu, jossa on verojen ilmoitus- ja maksutietojen lisäksi myös kaikki verotusta käsittelevät viestit, kirjeet ja päätökset.

Aivan kaikkea tietoa palvelusta ei kuitenkaan löydy. Mikäli yrittäjä tai tilitoimisto on asioinut Verohallinnon virkailijan kanssa esim. puhelimitse, OmaVero-palvelusta ei löydy tietoa tästä puhelinyhteydenotosta, sen sisällöstä eikä siitä, mitä yhteydenoton perusteella on tehty.

Verohallinnon virkalija tallentaa tiedot yhteydenotosta verotusjärjestelmään yhteydenottolomakkeelle. Tiedot on siis saatavissa, mutta ne eivät ole OmaVero-palvelussa. Näitä yhteydenottolomakkeen tietoja pitää siis tarvittaessa erikseen pyytää Verohallinnolta – joko viestillä OmaVero-palvelussa tai puhelimitse.

Käytännön arjessa saattaa syntyä esim. seuraavanlainen tilanne:

Yritys on saanut selvityspyynnön OmaVero-palveluun. Palvelun tietojen mukaan vastausaikaa on varattu esim. huhtikuun ensimmäiseen päivään, mutta OmaVeron mukaan vastausaika näyttäisi päättyneen jo maaliskuun 17. päivä. Mikäli yrittäjä on itse ollut yhteyksissä Verohallintoon puhelimitse, virkailija on siirtänyt tapauksen selvityspyyntövaiheesta eteenpäin ja OmaVeron vastaus-linkki poistunut käytöstä. Jos asiasta ei ole yhdessä kommunikoitu, tilitoimistossa saatetaan joutua selvittelemään, miksi vastausaika on jo päättynyt ja mitä asialle on tapahtunut. OmaVero-palvelusta ei nimenomaisesti ilmene, että vastaus selvityspyyntöön on jo annettu – ei myöskään tietoa puhelinkeskustelusta ja sen sisällöstä.

Jälkikäteisen todennettavuuden vuoksi olisi vaivattominta niin yritysten, palvelutoimistojen kuin Verohallinnonkin kannalta, että tiedot yhteydenottolomakkeelle kirjatuista tiedoista olisi saatavissa OmaVero-palvelusta – on vastauksen antaminen esim. selvityspyyntöön tapahtunut sitten puhelimitse tai vaikkapa Verohallinnon toimipisteessä asioiden.