Määräaikaisia joustoja yt-menettelyihin ja lomautuksiin

Määräaikaisia joustoja yt-menettelyihin ja lomautuksiin

Valtioneuvoston tiedotustilaisuudessa 20.3.2020 kerrottiin määräaikaisista muutoksista yt-menettelyihin ja lomautuksiin.

Hallitus päätti toimista, joilla lomauttamisesta tehdään yrityksille mahdollisimman joustavaa ja edullista koronaviruksen aiheuttamassa poikkeuksellisessa tilanteessa.

Työsopimuslain mukaista 14 päivän lomautusilmoitusaikaa lyhennetään viiteen päivään. Lisäksi lomautusoikeus laajennetaan koskemaan myös määräaikaisia työsopimuksia samassa laajuudessa kuin se koskee toistaiseksi voimassa olevia työsopimuksia. Lomautustilanteessa työntekijällä on oikeus työttömyysturvaan sekä oikeus purkaa työsopimus määräaikaisuudesta huolimatta.

Yhteistoimintalain vähimmäisneuvotteluaikoja lyhennetään lomautustilanteessa nykyisestä 14 päivästä ja nykyisestä kuudesta viikosta molemmista viiteen päivään

Asiaa valmistellaan Työ- ja elinkeinoministeriössä. Tiedotamme voimaantulosta, kun asia etenee.

Eija Männistö

Palkka-​ ja henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija 0400 574 768