Maahantuonnin arvonlisävero ilmoitetaan Verohallintoon – tammikuun maahantuonneista ilmoituksen määräpäivä 12.3.

Arvonlisäverovelvollisten rekisteriin merkityt maahantuojat ilmoittavat maahantuonnin arvonlisäveron oma-aloitteisesti Verohallinnolle arvonlisäveroilmoituksella. Tammikuussa tehtyjen maahantuontien arvonlisäveroilmoituksen määräpäivä on 12.3.2018.

Arvonlisäverovelvollisten rekisteriin merkityt maahantuojat laskevat maahantuonnin veron perusteen ja siitä suoritettavan arvonlisäveron oma-aloitteisesti. Veron peruste ja maahantuonnin arvonlisävero ilmoitetaan ja maksetaan Verohallinnolle kuten muukin arvonlisävero. Jos maahantuojan verokausi on kuukausi, arvonlisävero on ilmoitettava verokautta toisena seuraavan kuukauden 12. päivänä. Samalla ilmoituksella ilmoitetaan sekä suoritettava että vähennettävä vero. Ilmoituksen voi antaa OmaVerossa.

Maahantuonnin arvonlisävero lasketaan tullausarvon perusteella, joka on ilmoitettu Tullin vahvistamassa tullauspäätöksessä. Tullausarvoon lisätään mm. tullit, rahtikustannukset ja muut AVL:n perusteella lisättävät maahantuontiin liittyvät erät. Maahantuojan tai välillisen edustajan on itse laskettava ja ilmoitettava arvonlisäveron peruste ja arvonlisäveron määrä.

Kaikki maahantuojat antavat tulli-ilmoituksen edelleen Tullille. Tullin vastuulla on muiden kuin arvonlisäverovelvollisten rekisteriin merkittyjen, esimerkiksi yksityishenkilöiden tekemien tuontien arvonlisäverotus – kuten aikaisemminkin.

Lisää ohjeistusta vero.fi:ssä:

Maahantuonnin arvonlisäverotus
Ilmoitus- ja maksuohjeet
Maahantuonnin arvonlisäveromenettelystä 1.1.2018 alkaen (syventävä vero-ohje)
Ahvenanmaan veroraja arvonlisäverotuksessa (syventävä vero-ohje)
Maahantuonnin arvonlisäverotuksen prosessi (kuva)

Verkkoseminaari maahantuonnin arvonlisäverotuksesta:

Tallenne (15.12.2017)