Maahantuonnin arvonlisävero ilmoitetaan Verohallinnolle 1.1.2018 alkaen

Maahantuonnin arvonlisävero ilmoitetaan Verohallinnolle 1.1.2018 alkaen

Verohallinto vastaa 1.1.2018 alkaen tavaroiden maahantuonnin arvonlisäverotuksesta niissä tilanteissa, joissa maahantuoja on merkitty arvonlisäverovelvollisten rekisteriin. Jatkossa maahantuojan tulee oma-aloitteisesti laskea maahantuonnin arvonlisävero sekä ilmoittaa ja maksaa se Verohallinnolle. Tulli-ilmoitus annetaan edelleen Tullille.

Verohallinto järjesti maahantuonnin arvonlisäverotuksesta verkkoseminaarin 15.12., missä kerrottiin muun muassa mitä menettelyn muuttuminen oma-aloitteiseksi tarkoittaa, ja miten maahantuonnin arvonlisävero jatkossa lasketaan, ilmoitetaan ja maksetaan. Verkkoseminaarin tallenne löytyy täältä.

Vero.fi:ssä on julkaistu ohjeistusta maahantuonnin arvonlisäverotukseen liittyen. Ohjeet löytyvät täältä.

Aiheeseen liittyvät syventävät vero-ohjeet:
Maahantuonnin arvonlisäveromenettelystä 1.1.2018 alkaen
Ahvenanmaan veroraja arvonlisäverotuksessa

Neuvontaa maahantuonnin arvonlisäverotuksen kysymyksissä alv-rekisteriin merkittyjen tuojien osalta annetaan Verohallinnon arvonlisäverotuksen numeroissa: 029 497 008 (Ruotsiksi: 029 497 015).