Luontoisetuihin muutoksia 2021 – polkupyöräetu, työsuhdematkalippu ja sähköautojen veroetu

Työsuhdepolkupyörä uusi luontoisetu

Työnantaja voi vuoden alusta alkaen järjestää työntekijän käyttöön polkupyörän, jota voi käyttää myös yksityisajoihin, kun etu käsitellään verohallinnon ohjeiden mukaisesti palkanlaskennassa. Työsuhdepolkupyöräetu on verovapaa 1 200 euroon asti vuodessa.

Polkupyörän verotusarvossa huomioidaan pyörän hankintahinta, joka jaetaan viidellä käyttövuodella sekä pääoman korko, vuosittaiset huolto-, korjaus ja muut käyttökustannukset. Verotusarvona palkanlaskennassa käsitellään kuukausittain 1/12 saaduista vuotuisista kustannuksista. Mikäli työnantaja järjestää polkupyörän esimerkiksi leasing-sopimuksella, ei verotusarvossa huomioida sopimukseen liittyviä toimisto- ja käsittelykuluja. Työnantajan maksamien huolto- ja korjauskustannusten arvoksi lasketaan 20 euroa kuukaudessa.

Polkupyörään erikseen hankittavien kiinteiden lisävarusteiden kuten valot, lukitus ja nastarenkaat arvo lisätään hankintahintaan ennen verotusarvon laskemista. Työnantajan maksaessa myös pyöräilykypärän, se käsitellään kuten kiinteät lisävarusteet.

Mikäli polkupyöräetu on osa ns. liikkumisen palvelupakettia, edun raha-arvona on käsiteltävä kuitenkin kuukaudessa se euromäärä, joka vastaava etu olisi erikseen tarjottuna.

Työsuhdematkalipun veronalainen osuus poistui

Työsuhdematkalipussa aiemmin ollut 300 - 750 euron välinen veronalainen osuus poistui ja on nyt verovapaata 3 400 euroon asti vuodessa.

Mikäli työnantaja tarjoaa työsuhde-etuna ns. liikkumisen palvelupaketin, niin siihen kuuluva joukkoliikenteen osuus katsotaan työsuhdematkalipuksi. Liikkumisen palvelupaketilla tarkoitetaan yleensä kuukausimaksulla saatavaa kokonaisuutta, joka yhdistää esimerkiksi julkisen liikenteen, kaupunkipyörien, taksien, yhteiskäyttöautojen ja muiden liikennemuotojen käytön. Koska vain joukkoliikenteen osuus voidaan lukea työsuhdematkalipun arvoon, se on eriteltävä liikkumisen palvelupaketista, jos palvelupaketti sisältää myös esimerkiksi taksien käytön.

Joukkoliikenteen henkilökohtaisen matkalipun ja polkupyöräedun verovapaa enimmäismäärä on yhteensä 3 400 euroa vuodessa. Eli esimerkiksi polkupyörän verotusarvo 1 200 euroa vähennetään 3 400 eurosta ja loppuosa 2 200 voi olla työsuhdematkalipun verovapaata osuutta.

Täyssähköautojen verotusarvoon huojennus

Luontoisetuautona olevaan täyssähköauton verotusarvoon on annettu vuosille 2021 – 2025 määräaikainen verotuki. Edellytyksenä on, että auton hiilidioksidipäästö on 0 g/km ja auto on rekisteröity Suomeen vuonna 2020 tai sen jälkeen. Auto voi olla vapaa- tai käyttöetuauto. Edellytykset täyttävän auton kuukausikohtaista verotusarvoa alennetaan 170 eurolla kuukaudessa.

Edelleen voidaan lisäksi vähentää vapaan autoedun verotusarvossa huomioitavista auton käyttökustannusten osuudesta 120 euroa kuukaudessa tai 0,08 euroa kilometriltä, jos auton ainoa mahdollinen käyttövoima on sähkö.

Työnantajan kustantama kotilatauslaite työsuhde-etuna olevan sähköauton käyttäjälle voidaan lukea auton verollisiin lisävarusteisiin eikä sitä tarvitse enää käsitellä käyvästä arvosta erikseen palkanlaskennassa. Edellytyksenä on, ettei latauslaite siirry työntekijän omistukseen. Latauslaitteen kohdalla kyseessä voi olla joko täyssähköauto tai ladattava hybridiauto.

Sähköauton lataaminen työnantajan kustantamana

Auton sähkön latausetu työnantajan kustannuksella joko työpaikalla tai julkisissa latauspisteissä on verovapaa etu vuosien 2021 – 2025 aikana. Verovapaus koskee sekä työntekijän omaa että käyttöetuna saatua luontoisetuautoa. Latausedun osalta ei ole merkitystä onko auto täyssähköauto tai ladattava hybridiauto. Kuitenkaan työnantaja ei voi korvata työntekijän kotona tapahtuvaa lataamista edes sähkömittariin perustuen.

Eija Männistö

Palkka-​ ja henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija 0400 574 768