Liikunta- ja kulttuuriseteli kelpaa kohta myös virtuaalisiin kulttuuritapahtumiin ja -tilaisuuksiin

Valtiovarainministerin valtiosihteeri Maria Kaisa Aula kertoi Twitter-tilillään su 7.3., että ministeri Matti Vanhanen on pyytänyt valmistelemaan ripeästi lainmuutoksen, jonka toteutuessa työnantajan tarjoamaa liikunta- ja kulttuuriseteliä voi käyttää kohta myös virtuaalitapahtumiin.

Verotuskäytäntö on herättänyt kummastusta, sillä työnantajan myöntämä liikunta- ja kultturiseteli kelpaa omaehtoisen liikunnan harrastamiseen myös etätoteutuksena. Seteliä ei sen sijaan voi käyttää virtuaalisesti toteutettuihin kulttuuritapahtumiin tai -tilaisuuksiin.

Verohallinnon ohjeessa (Henkilökuntaedut verotuksessa) kerrotaan syyksi se, että tuloverolain 69 §:n sanamuoto edellyttää nimenomaisesti käyntiä kulttuuritapahtumassa tai -tilaisuudessa. Asia on kerrottu ohjeessa seuraavasti (kts. ohjeen kohta 3.6.5):

"Säännöksen sanamuoto edellyttää käyntiä edellä mainitussa kulttuuritapahtumassa tai tilaisuudessa. Säännöstä ei siksi voida soveltaa virtuaalisesti järjestettyihin tilaisuuksiin."

Verohallinnon käsityksen mukaan käynti virtuaalisessa tapahtumapaikassa, kuten internet-osoitteessa, ei siis riitä, jotta kyse voisi olla verovapaasta henkilökuntaedusta. Tuloverolakia on nyt tarkoitus muuttaa näiltä osin.

Edellä mainitussa Verohallinnon ohjeessa on käsitelty verokysymyksiä myös niissä tilanteissa, joissa työnantajan on tarkoitus järjestää yhteinen virkistystilaisuus virtuaalisesti. Virkistystilaisuuksien tulo- ja arvonlisäverokysymyksistä voit lukea myös Tilisanomissa 25.11.2020 julkaistusta artikkelista.