Kela siirtyy Suomi.fi-valtuuksiin 1.1.2020

Kela siirtyy Suomi.fi-valtuuksiin 1.1.2020

Kela ottaa käyttöön Suomi.fi-valtuudet syksyn aikana, ja 1.1.2020 alkaen Katso-valtuuksien käyttäminen Kelan palveluissa päättyy.

Kelan Suomi.fi-valtuudet voidaan jo hakea ja myöntää yksityisellä sektorilla. Asioinnissa niitä voi kuitenkin käyttää vasta lokakuun alkupuolella, aikataulun mukainen käyttöönotto tapahtuu 5.10.2019.

Katso-valtuudet toimivat Kelan asiointipalvelussa 31.12.2019 asti. Suomi.fi-valtuuksien käyttöönoton jälkeen palveluun on kuitenkin kirjauduttava vahvalla henkilökohtaisella tunnistuksella, kuten verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Mikäli et ole saanut asiakkailtasi vielä Suomi.fi-valtuuksia, pyydä samalla Kelan valtuudet. Tilitoimistoissa on hyvä laittaa viimeisetkin Suomi.fi-valtuudet kuntoon, kun Väestörekisterikeskus julkaisee loppuvuoden aikana uusia toiminnallisuuksia tahoille, jotka eivät vielä voi myöntää Suomi.fi-valtuuksia (aiheesta lisää tiedotteessamme).

Kela-asiointiin tarvittavia valtuuksia ovat:

1. Palvelussuhteeseen liittyvien etuuksien hakeminen

• Kela-hakemusten tekeminen ja oikeus ilmoittaa Kelan sähköisten päätösten vastaanottamisesta

2. Palvelussuhteeseen liittyvien etuusmaksutietojen katselu

• Kelan maksutietojen tarkastaminen

3. Palvelussuhteeseen liittyvien etuuspäätösten tarkastelu

• Kelan päätösten tarkastaminen

4. Tilinumeron ilmoittaminen palvelussuhteeseen liittyvien etuusmaksujen maksamista varten

• Työnantajan tilinumeron ilmoittaminen Kela-korvausten maksuihin

5. Työnantajan etuuksien käyttölokitietojen tarkastelu

• Kela-palvelun lokitietojen tarkastaminen

Ilmoitin.fi-palvelun kautta lähetettävät eSara-tiedostot toimivat vielä vuoden 2020 aikana Katso-valtuuksilla. Tämä mahdollisuus päättynee samalla, kun Katso-palvelu loppuu Verohallinnon muissakin palveluissa vuonna 2020. Tarkempi ajankohta selviää myöhemmin.

Kelan tiedotusta valtuutusten etenemisestä voi seurata Kelan sivuilta.

Eija Männistö

Palkka-​ ja henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija 0400 574 768