Kehitysehdotuksia sähköisen laskutuksen eurooppalaisiin standardeihin – koontilasku ja eKuitti keskiössä

Sähköisen laskutuksen eurooppalaiseen standardiin on ehdotettu muutoksia. Keskeisin ehdotetuista muutoksista on niin sanotun koontilaskun mahdollistaminen eurooppalaisen standardin mukaisella laskulla. Eli jos ehdotus menee läpi, jatkossa voisi useamman eri tilauksen laskuttaa samalla laskulla, kuten Suomessa on ollut usein tapana esimerkiksi kaupan keskusliikkeissä. Lisäksi ehdotetaan muutoksia verokohtelukoodien käyttöön. Esimerkiksi O-verokoodia käytettäessä laskulla voisikin jatkossa olla ALV-tunnus. Ehdotuksiin ei sisälly isoja pakottavia muutoksia eli ainakaan suurempaa tarvetta laskutusjärjestelmien päivittämiseen ei ole standardimuutosten vuoksi todennäköisesti tulossa. Jos uusi versio hyväksytään, se tulee voimaan aikaisintaan syksyllä 2023. Lisäksi on ehdotettu eurooppalaista standardia eKuitille.

Suomen standardoimisliitto SFS järjestää standardiehdotuksista kaikille avoimen webinaarin 10.3.2022. Lisätietoa tästä linkistä. Verkkolaskustandardin muutosehdotukset ja eKuittistandardiehdotus ovat saatavilla SFS:n  lausuntopyyntöpalvelussa.