Helpotuksia puhelinedun tulorekisteri-ilmoittamiseen Taloushallintoliiton ehdotusten mukaisesti

Taloushallintoliitto ratkoo aktiivisesti yhdessä Verohallinnon kanssa tulorekisteriin liittyviä ongelmia. Työ tuottaa tulosta, sillä joitain tulorekisterin ohjeistuksia on muutettu Taloushallintoliiton esille nostamien ongelmien ja ehdotusten mukaiseksi.

Puhelinetu henkilöillä, joille ei makseta muuta tuloa – ohjeistusta on muutettu

Jos puhelinetu käsitellään palkanlaskennassa tammikuussa etukäteen koko vuodelta, sallitaan puhelinedun ilmoittaminen myös tulorekisteriin yhdellä kertaa sellaisissa tapauksissa, joissa henkilölle ei makseta muuta tuloa. Suoritukset henkilölle eivät myöskään saa olla TyEL-, työttömyys- tai tapaturmavakuutuksen alaisia suorituksia. Pelkästä puhelinedusta ei siis näiden henkilöiden osalta tarvitse tehdä erillistä ilmoitusta jokaiselta kuukaudelta.

Puhelinedun käsittely, kun kyseessä on henkilön ensimmäinen palkka – ohjeistusta on muutettu

Kun kyseessä on ensimmäinen palkka, voidaan puhelinetu jatkossa ilmoittaa yhdessä samalta ajalta maksettavan rahapalkan kanssa. Tällainen tilanne syntyy usein, kun henkilön työsuhde alkaa kesken kuukauden.

Kuukausitason ilmoittaminen mahdolliseksi joidenkin sosiaalivakuutusmaksuihin vaikuttamattomien maksujen osalta – lainsäädännön muutosta selvitetään

Olemme vaatineet, että joitain sosiaalivakuutusmaksuihin vaikuttamattomia tietoja, kuten tuomaripalkkioita, kilpailupalkintoja ja matkakustannusten korvauksia, voisi ilmoittaa kuukausitasolla 5 päivän säännön sijaan. Lainsäädännön muuttamisen mahdollisuutta on luvattu selvittää Verohallinnossa. Muutosesityksiä lakiin voidaan kuitenkin tehdä vasta aikaisintaan syksyllä.

Työ tulorekisterin valuvikojen korjaamiseksi jatkuu

Jatkamme yhteistyötä Verohallinnon sekä tulorekisteriyksikön kanssa ja tiedotamme uusista muutoksista aina välittömästi. Lue myös aikaisempi uutisemme aiheesta: Tulorekisterin ongelmia kartoitettu – valuviat on korjattava!

Eija Männistö

Palkka-​ ja henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija 0400 574 768