Etsi tullaustietoa OmaVerosta

Etsi tullaustietoa OmaVerosta

Maahantuonnin arvonlisäverotus muuttui 1.1.2018 siten, että arvonlisäverollista toimintaa harjoittavat ostajat eivät pääsääntöisesti maksa tullauksen yhteydessä enää arvonlisäveroa vaan käsittelevät sen arvonlisäveroilmoituksellaan verokausittain.

Toukokuun alusta lukien tullilla oleva tieto kunkin yrityksen maahantuonnin tullausarvoista on alkanut näkyä OmaVerossa. Tieto löytyy, kun kirjautuu OmaVeroon ja siellä Tee veroilmoitus kohtaan. Luku löytyy kunkin kuukauden ilmoituspohjasta. Viisainta on, että luku käydään hakemassa sieltä ja sitten varmistetaan asiakkaan toimittamista huolintaliikkeen yhteenvedoista tai tullauspäätöksistä, että veron perustetta löytyy vähintään tuon OmaVerossa olevan määrän verran.

Veron peruste on käytännössä aina suurempi tai yhtä suuri kuin tullausarvo, koska se sisältää tullausarvon lisäksi usein rahteja ja muita tuontiin liittyviä kustannuksia.

Verohallinto vertaa tullin ilmoittamaa lukua asiakkaan arvonlisäveroilmoituksessa olevaan tietoon ja lähettää poikkeamista selvityspyynnöt. Toimimalla yllä mainitulla tavalla vältymme selvityspyynnöiltä sekä todennäköisesti myöhemmin niille asetettavilta sanktioilta.

Teksti: Sirpa Koponen, Tilipalvelu Sirpa Koponen Oy