Eduskunta sai lakiesitykset kustannustuen neljännestä hakukierroksesta sekä eräistä muista koronatuista

Hallitus on 3.6.2021 antanut eduskunnan käsiteltäväksi lakiesityksen, joka sisältää kolme eri tukea:

• yritysten kustannustuki,
  • keskisuurten ja suurten yritysten
    sulkemiskorvaus ja
  • kiinteiden kattamattomien kustannusten korvaus.

Yritysten kustannustuki. Kyse on jo neljännestä hakukierroksesta. Mikäli laki hyväksytään, yritykset voivat hakea kustannustukea maalis-toukokuulta.

Kaikkien toimialojen yritykset voisivat hakea kustannustukea. Valtioneuvosto antaa erikseen asetuksen toimialoista, jotka voivat hakea tukea ilman lisäperusteluja. Myös tmi-yrittäjät voisivat hakea tukea.

Sulkemiskorvaus. Keskisuurille ja suurille yrityksille maksettaisiin erillistä sulkemiskorvausta, jos niiden toimitilat on suljettu lain tai viranomaisen määräyksestä koronaepidemian vuoksi. Yritys luokiteltaisiin tähän keskisuurten ja suurten yritysten ryhmään, kun sillä on vähintään 50 työntekijää.

Kiinteiden kattamattomien kustannusten korvaus. Korvausta voidaan myöntää erityisesti niille keskisuurille ja suurille yrityksille, joilla aiempi koronatukien enimmäismäärä 1,8 miljoonaa euroa on jo täynnä ja joille ei siis voida myöntää enempää kustannustukea.

Tukikriteerit poikkeaisivat jonkin verran yleisestä kustannustuesta.

Hakukierrokset käyntiin heinä- ja elokuussa

Haku keskisuurten ja suurten yritysten sulkemiskorvaukselle on tarkoitus avautua heinäkuussa ja kustannustuen neljäs hakukierros elokuussa. Tukiviranomaisena toimisi edelleen Valtiokonttori.

Eduskunnalle annetun lakiesityksen voimaantulon osalta tavoitteena on, että laki tulisi voimaan 1.7.2021.