Eduskunta hyväksyi mahdollisuuden lykätä yhteisöjen kevätkokouksia 30.9.2021 saakka

Eduskunta on 27.4.2021 hyväksynyt lakiehdotuksen (HE 53/2021), joka sallii yhteisöjen kevätkokousten lykkäämisen ja pitämisen 30.9.2021 mennessä. Hyväksyttyä poikkeamislakia sovelletaan 30.9.2020–31.3.2021 päättyneiden tilikausien jälkeen pidettäviin yhteisöjen kokouksiin. Poikkeuksella voidaan ohittaa myös esim. osakeyhtiön yhtiöjärjestyksen määräys varsinaisen yhtiökokouksen määräajasta.

Maaliskuussa kirjanpitolautakunta antoi omaehtoisen poikkeusluvan, joka toi kaksi lisäkuukautta tilinpäätösten laadintaan, kun tilikausi on päättynyt ennen 1.1.2021. Tilikaudelta 31.12.2020 tilinpäätös olisi tämän poikkeusluvan mukaan laadittavissa kesäkuun 2021 loppuun mennessä.

Kirjanpitolautakunnan poikkeusluvalla ei voida kuitenkaan ohittaa yhtiöjärjestyksen määräyksiä tilinpäätöksen laatimisesta. Poikkeusluvan hyödyntäminen edellyttää yhteisön hallituksen tekevän ennen huhtikuun loppua päätöksen tilinpäätöksen lykkäysmahdollisuuden käyttämisestä, kun tilikausi on päättynyt 31.12.2020. Päätöksestä pitää kertoa tilinpäätöksen liitetiedoissa.

Tilinpäätöksen laatimisaikataulussa pitää ottaa huomioon myös se, että Verohallinto odottaa yhteisöjen antavan veroilmoituksen viimeistään 31.5.2021 joulukuulta 2020 päättyneiltä tilikausilta. Normaalisti jättöaika olisi huhtikuun loppu, kun tilikausi on kalenterivuosi. Verohallinto ilmoitti koronatilanteen vuoksi myöntämästään jättöajan pidennyksestä huhtikuussa 2021.

Kirjanpitolautakunnan ja Verohallinnon myöntämistä pidennyksistä voit lukea lisää aiemmista uutisistamme.