Edunsaajailmoituksia runsaasti tekemättä

Edunsaajailmoituksia runsaasti tekemättä

Noin 300 000 yrityksen pitäisi tehdä edunsaajailmoitus kaupparekisteriin viimeistään 1.7.2020. Määräaika siis lähestyy kovaa kyytiä, mutta valtaosalla yrityksistä ilmoitus on vielä tekemättä. Ilmoitusvelvollisia omasta puolestaan ovat tilitoimiston asiakkaat, mutta tässäkin asiassa useimmat asiakasyritykset kääntyvät tilitoimiston puoleen.

Alla olevassa PRH:n ohjeessa on tarkempaa tietoa, miten tilitoimisto voi tehdä ilmoituksia asiakkaansa puolesta. Muistutamme, että useimmissa tapauksissa tämä on työtä, josta asiakasta voidaan laskuttaa.

Tee edunsaajailmoitus osakeyhtiön puolesta viimeistään 1.7.2020

Osakeyhtiöiden täytyy tehdä edunsaajailmoitus kaupparekisteriin viimeistään 1.7.2020. Maksuton ilmoitus täytyy tehdä, vaikka yrityksellä ei olisikaan edunsaajia. Tilitoimiston työntekijä tai muu asiamies voi tehdä ilmoituksen yrityksen puolesta.

Edunsaajailmoitus ei koske pörssiyhtiöitä ja keskinäisiksi kiinteistöosakeyhtiöiksi rekisteröityneitä yhtiöitä.

Uusi velvollisuus perustuu rahanpesulakiin ja EU-direktiiveihin, jotka edellyttävät muun muassa tilitoimistoja tuntemaan asiakkaansa. Edunsaajien ilmoittaminen ja tietojen ajan tasalla pitäminen helpottaa siten sekä tilitoimiston että asiakkaan toimintaa.

Edunsaajailmoitus täytyy tehdä erikseen kaupparekisteriin, koska edunsaajat eivät välttämättä ole yrityksen vastuuhenkilöitä, kuten hallituksen jäseniä.

Rahanpesulain mukaan edunsaaja on henkilö, joka omistaa osakkeista yli 25 prosenttia, käyttää äänimäärästä yli 25 prosenttia tai käyttää muuta määräysvaltaa yrityksessä.

Edunsaajia voi olla yrityksessä yksi tai useampi henkilö tai ei yhtäkään. Edunsaaja on aina ihminen. Kuolinpesää, yritystä tai kuntaa ei siis voi ilmoittaa edunsaajaksi.

Edunsaajailmoitus on maksuton ja se tehdään sähköisesti YTJ-palvelussa. Kirjaudu palveluun osoitteessa www.ytj.fi.

Osakeyhtiön hallituksen jäsen tai toimitusjohtaja voi valtuuttaa asiamiehen allekirjoittamaan edunsaajailmoituksen. Valtuutus annetaan YTJ-palvelussa. Huomaa, että valtuutusta ei voi antaa Suomi.fi-palvelussa.

Asiamies voi myös tehdä ilmoituksen valmiiksi, ja yrityksen hallituksen jäsen tai toimitusjohtaja käy allekirjoittamassa sen YTJ-palvelussa.

Lisätietoja:

• Tee ilmoitus YTJ-palvelussa, jonne kirjaudut ytj.fi-sivuilta: www.ytj.fi

Janne Fredman

Taloushallinnon johtava asiantuntija Tilisanomat-lehden päätoimittaja 050 597 0223