AVI:lta ohje ja mallilomake rahanpesun riskiarvion laadintaan

AVI:lta ohje ja mallilomake rahanpesun riskiarvion laadintaan

AVI julkaisi ohjeen ja mallilomakkeen rahanpesun riskiarvion laadintaan. Ohje ja mallilomake eivät ole nimenomaan tilitoimistoille suunnattuja, mutta ne kannattaa silti tilitoimiston rahanpesun torjunnasta vastaavan lukea läpi. Niihin on koostettu selkeästi riskiarvion käyttötarkoitusta ja laatimista ohjeistavaa aineistoa.

Taloushallintoliiton sivuilta löytyvää mallilomaketta voi edelleen mainiosti käyttää, se on laadittu nimenomaan tilitoimistoliiketoiminnan näkökulmasta ja hyvässä yhteistyössä AVI:n kanssa. Tärkeintä on muistaa, että lomake on vain oman ajattelun ja asiakaskunnan läpikäynnin apuväline. Tilitoimistoalalla keskeistä on läpikäydä oma asiakaskunta ja pohtia eri asiakkaiden riskiprofiili rahanpesun näkökulmasta. Sivutuotteena tulee samalla myös pohdittua asiakkaan tilitoimistolle aiheuttamat riskit perinteisten veropetosten ja muiden klassisten talousrikosten näkökulmasta.

Linkki AVI:n riskiarvio-ohjeeseen

Linkki AVI:n riskiarvion mallilomakepohjaan