Auta asiakastasi kassanhallinnassa

Auta asiakastasi kassanhallinnassa

Nyt jos koskaan tilitoimistojen asiakkaat tarvitsevat apua talouden hallintaan ja suunnitteluun. Tilitoimistossa työskentelevä, ota koppi asiasta ja auta asiakastasi, neuvojasi tarvitaan. Tuon esille esimerkkejä, jotka sinulle ovat monet itsestään selvyyksiä, mutta läheskään kaikille asiakkaille eivät.

Asiakkaiden tilanteet ovat hyvin erilaisia. Suuntaa toimenpiteet ja neuvosi ensimmäiseksi niille, jotka sitä nopeimmin ja kipeimmin tarvitsevat. Osaa asiakkaista uhkaa nopea kassakriisi ja konkurssi. Tällaisille asiakkaille tärkeintä on auttaa kassan hallinnassa. Voit tehdä ne laskelmat ja suunnitelmat, mitkä pystyt, itsenäisesti. Tarkoituksenmukaista monessa kohtaa on kuitenkin käydä asiat läpi yhdessä asiakkaasi kanssa, ratkoen samalla mitkä toimenpiteet tehdään ja miten. Hyödynnä mahdollisuuksien mukaan etä- tai puhelinneuvotteluja. Harkinnan mukaan tapaa asiakas.

Keinoja kassan hallitsemiseksi ja kassavajeen välttämiseksi ovat mm:

1. Tee kassavirtalaskelma, laske mihin saakka kassa riittää. Tee muutama eri versio kassavirran kehittymisestä – ainakin ns. kauhuskenaario ja todennäköinen vaihtoehto.
  2. Kerro asiakkaalle verottajan ja rahoittajien jo julkaisemista ”kädenojennuksista” rahoitustilanteen helpottamiseksi. Hyödyntäkää tarjotut ”kädenojennukset” heti.
  3. Käy läpi asiakkaan kaikki kulut, analysoi onko siellä sellaisia, joita voi välittömästi karsia.
  4. Selvitä erikseen mahdollisuudet ja keinot henkilöstökulujen vähentämiseksi.
  5. Käy läpi asiakkaalle kohdistuvien kulujen maksuehdot ja analysoi, voidaanko joidenkin laskujen maksamista siirtää.
  6. Käy läpi myynnin maksuehdot ja analysoi voiko rahojen kotiuttamista nopeuttaa. Harkitse myös myyntisaatavien rahoitusta.
  7. Lykkää ne investoinnit, joista ei ole vielä sovittu ja jotka eivät ole pakollisia
  8. Laadi laskelmat ja esitys lisärahan hankkimiseksi yhtiöön. Tärkeintä hahmottaa kuinka paljon rahaa tarvitaan. Keskeiset lisärahan lähteet ovat oma pankki ja mahdollinen rahoitusyhtiö sekä nykyiset omistajat. Harkitkaa myös uusien rahoittajien ja omistajien käyttöä. Huomaa, että korot ovat nyt erittäin alhaiset ja ennusteiden mukaan sellaisina myös pysyvät pitkän aikaa.
  9. Selvitä mahdollisuudet nopean lisämyynnin aikaansaamiseksi.

Kenties tärkeintä on osoittaa asiakkaalle, että välität hänestä ja haluat auttaa. Tee se heti.

Ja muista, että neuvosi ovat rahan arvoisia. Voit auttaa yrityksiä selviytymään ja välttämään konkursseja. Asiakas on valmis maksamaan selviytymisestään.

Liiton tuottamista uutisista ja tiedotteista liittyen koronaepidemiaan löydät koosteen Taloushallintoliiton sivuilta: https://taloushallintoliitto.fi/tal-koronauutisointi

Aiheet

Alueet