Yritysmuodon muutos osakeyhtiöksi – viimeinen verovuosi ennen muutosta

Korkein hallinto-oikeus antoi viime syksynä ratkaisun (KHO 12.9.2019 taltio 4097), jonka mukaan osakeyhtiötä edeltäneen yritysmuodon verovuosi päättyy siihen päivään, jolloin osakeyhtiö merkitään kaupparekisteriin.

Vuodenvaihteessa toteutetuissa yritysmuodon muutoksissa on todennäköisesti noudatettu Verohallinnon aiempaa soveltamisohjetta, jonka mukaan osakeyhtiötä edeltäneen yritysmuodon verovuosi päättyisi osakeyhtiön kaupparekisteriin merkitsemispäivää edeltävään päivään ja vastaavasti osakeyhtiön verovuoden ensimmäinen päivä olisi päivä, jona osakeyhtiö merkitään kaupparekisteriin. Tämä ohje löytyy edelleen Verohallinnon ohjeesta Toimintamuodon muutos osakeyhtiöksi, jota Verohallinto on parhaillaan päivittämässä KHO:n ratkaisun vuoksi.

On siis todennäköistä, että yritysmuodon muutoksissa on noudatettu Verohallinnon ohjetta ja pyydetty Patentti- ja rekisterihallitusta, että perustettava osakeyhtiö merkittäisiin kaupparekisteriin 1.1.2020 ajatuksella, että aiemman yrityksen – esim. yksityisen toiminimen – viimeinen verovuosi päättyisi 31.12.2019.

Toimitettavissa verotuksissa Verohallinto noudattaa kuitenkin KHO:n viime syksynä antamaa ratkaisua vielä päivittämättömän ohjeensa sijaan. Käytännössä se tarkoittaa äsken mainittuun tilanteeseen soveltaen sitä, että tmi-yrityksen viimeinen verovuosi päättyy 1.1.2020, ja että perustetun osakeyhtiön ensimmäinen verovuosi alkaa myös 1.1.2020. Tmi-yritykselle jäisi siis annettavaksi kaksi veroilmoitusta. Toinen ajalta 1.1.–31.12.2019 (verovuosi 2019) ja toinen ilmoitus yhdeltä päivältä eli 1.1.–1.1.2020 (verovuosi 2020).

Tiettävästi yrittäjä voi kohdistaa liiketapahtumat näkemyksensä perusteella joko kokonaan tai osittain toiminimen viimeisen verovuoden (1.1.–1.1.2020) tai osakeyhtiön ensimmäisen verovuoden liiketapahtumiksi. Jos yritys kohdistaa tapahtumat osakeyhtiön ensimmäiselle verovuodelle, niin tästä huolimatta Verohallinto edellyttänee tmi-yrittäjän antavan vielä veroilmoituksen vuodelta 2020. Veroilmoituksen, joka käsittäisi vain varallisuuslaskelman. Asia varmistuu kevään aikana, kun Verohallinto antaa päivitetyn ohjeensa.

Mikäli vastaisuudessa yritysmuodon muutosten yhteydessä halutaan, että edeltävän yrityksen viimeinen verovuosi päättyy vuodenvaihteessa, perustettavan osakeyhtiön rekisteröintiä pitää pyytää päivälle 31.12.

Aiheet