Virhe YEL-vakuutettujen yrittäjien verokortin laskennassa

Virhe YEL-vakuutettujen yrittäjien verokortin laskennassa

Saimme jäseniltämme tiedon, että vuoden 2019 verokortin laskennassa on ilmennyt virheitä. Verohallinto vahvistaa asian. Verokorttien vuodenvaihteen peruslaskennassa on ollut virhe, jonka vuoksi YEL-vakuutetuilla, omasta yrityksestä palkkaa nostavilla henkilöillä on vähennetty verokortissa liikaa eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja. Virhe koskee kaikkia niitä asiakkaita, jotka ovat hakeneet verovuonna 2018 muutosverokorttia.

Virheen vuoksi työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksut on merkitty verokorttiin vähennyksiksi, vaikka niitä ei pidätetä YEL-vakuutetun yrittäjän palkasta. Tässä tilanteessa veroprosentti on jäänyt verokortissa liian pieneksi.

Verohallinto on lähettänyt kirjeen virheestä niille asiakkaille, jotka on voitu tunnistaa tähän asiakasjoukkoon kuuluviksi ja jotka eivät ole hakeneet muutosta verokorttiinsa siihen mennessä, kun kirjeet on postitettu. Kirjeitä on postitettu yhteensä noin 7 300 asiakkaalle.

Verohallinto kehottaa tarkistamaan verokortin laskennassa käytetyt tulot ja vähennykset. Jos verokortissa on vanhentuneita tai virheellisiä tietoja, asiakkaan tulee hakea uutta verokorttia ja ilmoittaa hakemuksessa arvio vuoden 2019 tuloista ja vähennyksistä. Viime kädessä tilanne korjaantuu verotuksessa, mutta jos asiakas ei hae uutta verokorttia, hänelle saattaa tulla virheen vuoksi maksettavaksi jäännösveroa.

Helpoiten uuden verokortin voi tilata OmaVero-palvelussa.

Verohallinto pahoittelee tapahtunutta virhettä.

Eija Männistö

Palkka-​ ja henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija 0400 574 768