Verohallinnon taloushallinto-ohjelmistohanke

Verohallinnon taloushallinto-ohjelmistohanke

Verohallinto piti 17.8.2020 ohjelmistotaloille ja taloushallintoalan edustajille esittelytilaisuuden, jossa kerrottiin käynnissä olevasta kokeiluhankkeesta. Verohallinto selvittää mahdollisuutta tarjota erityisesti pienimmille mikroyrityksille taloushallintojärjestelmä, jolla voisi hoitaa keskeiset veroilmoitukset maksutta. Järjestelmällä voisi mahdollisesti hoitaa myös muita keskeisiä taloushallinnon toimia – laatia verkkolaskuja, noutaa pankkiaineistoja ja ostolaskuja sekä tehdä lakisääteisen kirjanpidon. Yritykset voisivat kytkeä kokonaisuuteen omia maksullisia palvelujaan.

Hanke on vasta suunnitteluvaiheessa ja tähän mennessä on toteutettu innovaatiokilpailun pohjalta niin sanottu proof-of-concept. Mahdollisesta toteutuksesta tarvitaan poliittinen päätös.

Hallitustasolta on viime vuosina riippumatta hallitusten poliittisesta katsantokannasta tullut selkeä vaatimus edistää pk-yritysten taloushallinnon digitalisaatiota. Samaten Verohallinnon ja muiden keskeisten viranomaisten omat digitalisointi- ja tehokkuushankkeet ohjaavat yritysten taloushallintoa digitaalisempaan suuntaan.

Julkisuudessa on esitetty näkemyksiä, että kaikkien pienimpien yritysten taloushallintoon ei ole ollut tarjolla riittävän edullisia ohjelmistoratkaisuja ja tätä on pidetty yhtenä perusteena sille, että julkishallinto ryhtyisi palveluntarjoajaksi kaupallisten toimijoiden rinnalle. Ihan uutta tämä ei ole, onhan palkka.fi ollut käytössä yksityishenkilöiden ja mikroyrityksen palkanlaskennan välineenä jo vuosia.

Verohallinnon selvittämä taloushallinto-ohjelmistohanke on jo nyt herättänyt runsaasti keskustelua sekä taloushallinto- että ohjelmistoalalla. Keräämme näkemyksiä ja julkaisemme niistä koosteen Tilitoimistossa-lehdessä sekä verkkosivuillamme. Myös Verohallinnon sivuille on tulossa tiedotusta aiheesta.

Tätä asiaa kannattaa ajatella avoimin mielin. Keskeisinä toiveina mieleen tulevat seuraavat:

- Kilpailuneutraliteetti - ohjelmiston fokus tulisi pitää pienissä mikroyrityksissä. Muille löytyy markkinoilta runsaasti vaihtoehtoja.

- Kirjanpitäjien rooli - ohjelmiston käyttöoikeuksissa ja käyttöliittymässä tulisi huomioida kirjanpitäjän rooli. Huolimatta ohjelmistoautomaation ja tekoälyn mahdollisuuksista ammattitaitoisen kirjanpitäjän rooli on äärimmäisen tärkeä laadun ja yrittäjän oikeusturvan kannalta.