Tulorekisterin teknisen rajapinnan käyttöönottohakemus – Web Service -kanavat

Tulorekisterin teknisen rajapinnan käyttöönottohakemus – Web Service -kanavat

Tulorekisteri-ilmoituksia voi lähettää tulorekisteriin SFTP-rajapinnalla sekä reaaliaikaisella ja viivästetyllä Web Service -rajapinnalla. Hakiessaan aikanaan tulorekisterin varmennetta yritys tai tilitoimisto (ilmoittaja) on tulorekisterin teknisen rajapinnan käyttöönottohakemuksessaan ruksinut yhden tai useamman näistä kolmesta vaihtoehdosta, yleensä sen mukaan, mitä oman palkkaohjelmiston toimittaja on ohjeistanut. Täsmennämme vielä hieman:

Aiemmin valinnat tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa olivat:

• Viivästetty Web Service
  • Reaaliaikainen Web Service
  • SFTP

Nykyisin valinnat ovat:

• Web Service
  • SFTP

Eli nykyinen valinta Web Service siis kattaa molemmat aiemmat Web Service –yhteystyypit.

Ongelman syntytilanne

Ongelma voi syntyä tilanteessa, jossa ilmoittaja on aiemmin ruksinut vain esimerkiksi viivästetty Web Service silloisen palkkaohjelmistonsa mukaisesti ja ottaa nyt rinnalle käyttöön toisen palkkaohjelmiston tai vaikkapa matkalaskujärjestelmän, josta tehdään ilmoituksia tulorekisteriin ja uudessa ohjelmistossa onkin käytössä reaaliaikainen Web Service -rajapinta.

Kun ilmoittaja hakee uuteen ohjelmistoonsa varmennetta, rajapinnan tyyppiä ei enää siinä vaiheessa kysytä, vaan varmenne toimii vanhan käyttöönottohakemuksen valinnan mukaan. Ongelma tulee esiin vasta, kun ensimmäiset tulorekisteri-ilmoitukset eivät menekään perille.

Ongelman ratkaisu

Tilanne korjautuu sillä, että  ilmoittaja tekee tulorekisterin sähköisessä asiointipalvelussa korvaavan hakemuksen teknisen rajapinnan käyttöönotosta valiten kanavaksi Web Service. Korvaava hakemus asettaa ilmoittajan käyttöön kaikki Web Service -kanavat (viivästetty ja reaaliaikainen). Jos ilmoittajalla on ennestään käytössä myös SFTP-kanava (ja vain mikäli näin on), tulee korvaavaan hakemukseen sisällyttää myös SFTP-kanava. Uutta varmennetta ei tarvitse hakea, jos se on uuteen ohjelmistoon jo ehditty hakea.