Tulorekisteri julkaissut ohjeen tuplailmoitusten korjaamiseksi

Tulorekisteri julkaissut ohjeen tuplailmoitusten korjaamiseksi

Uutisoimme aikaisemmin, että osa tulorekisteriin ilmoitetuista palkkailmoituksista näkyy tuplana (tai useamman kerran) tulorekisterin asiointipalvelussa, OmaVerossa ja eläkeyhtiön tiedoissa. Verohallinto on selvittänyt asiaa, kehittänyt tulorekisterin latauspalvelua ja julkaissut tänään uutisen, jossa neuvotaan miten näitä tuplailmoituksia voi korjata.

Verohallinnon mukaan noin 5000 palkkatietoilmoitusta täytti ns. tuplailmoituksen määritelmän. Kaikki tuplailmoitukset eivät kuitenkaan ole virheellisiä, sillä esimerkiksi jokainen palkanmaksukaudella tehty matkalasku voi muodostaa oman ilmoituksensa, vaikka maksupäivä olisi sama. Tämä on joissakin matkalaskujärjestelmissä normaalitilanne ja näin voi toimia. Ilmoittajan ei tarvitse tällöin tehdä mitään.

Tuplailmoituksia aiheuttaa monen tekijän yhteisvaikutus: tulorekisterin käsittelypalautteiden viiveet, virheelliset vastaanottokuittaukset, aineistojen jumiutuminen "käsittelyssä" -tilaan, palkkaohjelmistojen toiminta tai niissä olevat mahdolliset virheet sekä joissain tapauksissa tiedon lähettäjän ymmärrettävä kärsimättömyys.

Sekä tulorekisterin latauspalvelua että palkkahallinnon ohjelmistoja on jatkokehitetty siten, että tuplailmoitusten riski saadaan mahdollisimman pieneksi. Kokonaan niiden syntymistä ei kuitenkaan ole saatu estettyä. Yritysten ja tilitoimistojen kannattaa perehtyä huolella oman palkkaohjelmistotoimittajansa ohjeistukseen sekä huomioida nämä ohjeet:

• Tarkista tulorekisterin käsittelypalautteesta, onko aineisto tallentunut tulorekisteriin. Vastaanottokuittauksesta ei voi vielä päätellä lopullista tilaa, vaan tarkista tila käsittelypalautteesta
  • Tarkista lähetetyn aineiston tila. "Käsittelyssä" -tilassa olevaa aineistoa ei voi lähettää tulorekisteriin uudestaan
  • Jos ylimääräisiä ilmoituksia on muodostunut: näin mitätöit ylimääräisen ilmoituksen
  • Ota tarvittaessa yhteyttä tulorekisterin asiakaspalveluun tai palkkahallintojärjestelmäsi toimittajaan

Taloushallintoliitto on asettanut omat asiantuntijansa ja viestintätiiminsä Verohallinnon tueksi tulorekisterin toiminnallisuuksien kehittämiseksi, vikatilojen havaitsemiseksi, analysoimiseksi ja ratkaisujen kehittämiseksi. Yhteistyöllä parannamme Verohallinnon ohjeistusta ja tuemme heidän viestintäänsä tulorekisteriin liittyen.

Lue Verohallinnon uutinen, jossa on ohjeet tuplailmoitusten korjaamiseksi

Eija Männistö

Palkka-​ ja henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija 0400 574 768