Tilitoimiston toimeksiantosopimus uudistettu – täyttää tietosuoja-asetuksen vaatimukset

Taloushallintoliitto on uudistanut tilitoimistoalan yleiset sopimusehdot sekä mallisopimuksen. Uusi sopimuspaketti, TAL2018, ottaa huomioon muun muassa tietojärjestelmien kasvaneen merkityksen palvelun tuottamisessa sekä uuden EU:n tietosuoja-asetuksen vaatimukset.

Mallisopimus sisältää Sopimuksen henkilötietojen käsittelystä liitteineen, palveluerittelyn, hintaliitteen ja Yleiset sopimusehdot TAL2018.

EU:n tietosuoja-asetus vaatii kirjallista sopimista

EU:n tietosuoja-asetuksen mukaisesti, mikäli tilitoimisto käsittelee asiakasyritystensä henkilörekisterien tietoja, kuten esimerkiksi työntekijöiden henkilötietoja, on tästä sovittava kirjallisesti. TAL2018 toimeksiantosopimus sisältää Sopimuksen henkilötietojen käsittelystä TAL2018, mikä vastaa tähän tarpeeseen.

Taloushallintoliitto edellyttää jäseniltään lisäksi kirjallisten palvelusopimusten tekemistä kaikissa tapauksissa ja suosittelee sitä vahvasti muillekin.

Erilaisia pilvipalvelumalleja palvelun tuottamisessa

Tilitoimistoissa palvelu on tuotettu perinteisesti tilitoimiston omilla järjestelmillä. Tämän toimintamallin rinnalle on yleistynyt myös se, että tilitoimisto käyttää asiakkaan hankkimaa järjestelmää palvelun tuottamiseen. TAL2018 sopimusehdoissa tämä toimintamalli on otettu nyt paremmin huomioon. Uusissa sopimusehdoissa on luotu myös selkeämmät pelisäännöt siitä, kuka omistaa taloushallintojärjestelmän datan.

Lue lisää sopimisesta ja lataa Alan yleiset sopimusehdot TAL2018 osoitteesta https://taloushallintoliitto.fi/laatu-tyokalut/tilitoimiston-ohjeet-ja-tyokalut/sopiminen-ja-hinnoittelu

Sopimuksen voi tehdä myös Taloushallintoliiton sopimuskoneella

Eeva Lyytinen

Kehityspäällikkö Tilitoimiston laatu ja osaaminen 050 549 5086