Tilitoimisto, oletko jo ilmoittautunut rahanpesun valvontarekisteriin? Nyt sen voi tehdä

Aluehallintoviraston rahanpesurekisteriin voi nyt ilmoittautua osoitteessa: https://sahkoinenasiointi.ahtp.fi/fi/palvelut. Ilmoittautumisen ohje löytyy täältä.

Ilmoitusten käsittelyssä on ruuhkaa, joten älkää ihmetelkö, jos ilmoituksenne jää tilaan ”käsittelyssä”.

Haluamme vielä muistuttaa, että suurin osa tilitoimistoista ei ole yrityspalvelun tarjoajia ja näin ollen rekisteröintimaksu on 200 euroa. Tilitoimisto voidaan luokitella yrityspalvelun tarjoajaksi, jos se tarjoaa asiakkaalleen tai muulle taholle osoitteen lakisääteisen rekisteröinnin tarpeeseen. Käytännössä näin voi käydä, jos suomalaisen yhteisön osoitteeksi esimerkiksi kaupparekisteriin merkitään tilitoimiston osoite. Jos esimerkiksi asiakkaan laskut ohjataan tilitoimiston postilokeroon, kyse ei ole lakisääteisestä rekisteröinnistä.

Katso myös aiemmat Taloushallintoliiton rahanpesurekisteriä koskevat tiedotteet alta.

Janne Fredman

Taloushallinnon johtava asiantuntija Tilisanomat-lehden päätoimittaja 050 597 0223