Tiistaina 1.5.2018 tulee voimaan uutta verolainsäädäntöä – verotusmenettelylain ja veronkantolain muutokset.

Verotusmenettelylain muutos tähtää siihen, että tuloverotus tulisi aiempaa nopeammin päätökseen. Lain esitöiden mukaan 70 prosentilla niistä yrityksistä, joilla tilikausi on kalenterivuosi, verotus päättyisi jo kesäkuussa.

Muutos ei vaikuta veroilmoituksen jättöaikoihin. Esim. yhteisöjen on annettava veroilmoitus neljän kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä, kuten tähänkin saakka. Vuodelta 2017 annettavaa yhteisöjen veroilmoitusta ajatellen, viimeinen jättöpäivä on huomenna maanantaina 30.4.2018.

Verotusmenettelylain muutos tuo mukanaan myös uudet säännöt veronkorotusten määräämiseen tuloverotuksessa. Perustason veronkorotus on kaksi prosenttia verotuksen toimittamisen yhteydessä lisätystä tulosta. Korotusta voidaan lieventää tai ankaroittaa lakiin kirjatuin edellytyksin.

Verotusmenettelylain muutoksia ryhdytään soveltamaan vuodelta 2018 toimitettavasta verotuksesta lähtien. Ensimmäisen kerran niiltä tilikausilta, jotka päättyvät 31.1.2018 tai sen jälkeen.

Toukokuun alussa tulee voimaan myös veronkantolain muutos. Tällä säännöksellä vahvistetaan jo joulukuun 2017 alusta noudatettu menettely, jossa tuloveron viitteellä tehty maksu käytetään tuloveron (ns. perusennakot, lisäennakot ja jäännösvero) suoritukseksi eräpäivien mukaisessa järjestyksessä vanhimmasta uusimpaan veron vanhentumisjärjestyksen sijaan

Näistä uudistuksista kerrotaan tarkemmin toukokuussa ilmestyvässä Tilisanomien numerossa 3/2018 ja Turusta lähtevällä Tilitoimistoristeilyllä.

Verotusmenettelylain muutos (L 15/2018)
Veronkantolain muutos (12/2018)