Taloushallintoliitto vaatii Katsolle jatkoaikaa ja kehottaa DVV:tä hoitamaan asiakaspalveluvelvoitteensa

Katson käyttö Verohallinnon ja tulorekisterin palveluissa on päättymässä huhtikuun lopussa. Suomi.fi-valtuudet puuttuvat vielä kymmeniltä tuhansilta yrityksiltä tai yhdistyksiltä, jotka voisivat antaa valtuuden itsepalveluna tilitoimistolleen Suomi.fi-palvelussa. Tämä ei kuitenkaan ole syy vaatia jatkoaikaa – näillä yrityksillä on ollut yllin kyllin aikaa laittaa asia kuntoon.

Todellinen haaste ovat kaikki ne yritykset ja muut organisaatiot, jotka joutuvat käyttämään virkailijavaltuuspalvelua – ulkomaalaiset Suomessa toimivat yritykset, ulkomaalaisten nimenkirjoittajien yritykset, metsätilat, tiekunnat jne. Näiden osalta valtuushakemuksen tekeminen on usein todella vaivalloista, käsittelyssä on pitkät ruuhkat ja DVV:n neuvontapalvelu on täysin ruuhkautunut. DVV:lle sähköpostitse lähetettyyn tukipyyntöön luvataan tällä hetkellä kahden viikon vastausaika. Itse valtuushakemusten käsittelyaika on 2-3 viikkoa.

Tämän asian hoitaminen vaatii nyt Digi- ja väestötietovirastolta (DVV) ryhtiliikettä. Yritysten ja tilitoimistojen neuvontaan pitää järjestää asianmukaiset resurssit ja valtuushakemusten läpimenoaikaa pitää pystyä nopeuttamaan. Sen jälkeen valtuusasiat laitetaan rivakasti kuntoon. Sitten voidaan Katsosta katkaista virta.

Haluan myös kiittää Verohallintoa tilitoimistoille annetusta tuesta ja neuvonnasta Suomi.fi-valtuusasiassa. Verohallinto on parhaansa mukaan yrittänyt turvata itselleen, tilitoimistoille ja yrityksille sujuvan arjen, jotta tämä DVV:n vastuulla oleva, haasteellinen Suomi.fi-hanke saataisiin maaliin edes kitkuttaen.

Janne Fredman

Taloushallinnon johtava asiantuntija Tilisanomat-lehden päätoimittaja 050 597 0223