Taloushallintoliiton hallitus ehdottaa jäsenille sääntöjen uudistamista

Taloushallintoliiton hallitus ehdottaa jäsenille sääntöjen uudistamista

Taloushallintoliiton seuraavassa jäsenkokouksessa käsitellään yhdistyksen sääntöjen uudistamista. Sääntöjä ehdotetaan uudistettavan siksi, että ne vastaisivat paremmin liiton nykyistä toimintaa ja liitolla olisi entistä paremmat mahdollisuudet tukea muuttuvaa taloushallintoalaa sekä taloushallinnon ammattilaisia myös tulevaisuudessa.

Suurimmat muutosehdotukset koskevat jäsenkriteerejä

Ehdotuksessa Taloushallintoliiton tarkoitusta ja jäsenkriteerejä täsmennetään siten, että liitolla olisi mahdollisuus edustaa laajempaa joukkoa taloushallintopalveluita tarjoavia yrityksiä ja yhteisöjä. Ehdotuksessa mahdollistettaisiin esimerkiksi yritysten omien keskitettyjen talous- ja palkkahallinnon palvelukeskusten liittyminen Taloushallintoliittoon.

Jäseneksi voisi ehdotuksen mukaan jatkossa hakea myös yritys tai yhteisö, jonka vastuuhenkilöllä on jokin muu tuotettuun palvelun soveltuva ja alalla yleisesti tunnustettu asiantuntijatutkinto, kuin KLT. Näin ollen esimerkiksi PHT-pätevyys olisi hyväksyttävä tutkinto siinä tapauksessa, kun hakija on palkkahallinnon palveluihin erikoistunut yritys. Hallitus voisi halutessaan hyväksyä jäseneksi myös yrityksen tai yhteisön, jonka vastuuhenkilöllä on tilintarkastajan tutkinto.

Myös kahden vuoden vaatimus toiminnalle poistetaan jäseneksi hakeutuvalta. Kokenut KLT-kirjanpitäjä voisi hakea yritykselleen jäsenyyttä heti tilitoimiston perustettuaan, kunhan muut jäsenvaatimukset kuten vakavaraisuus täyttyvät.

Uusien sääntöjen myötä Taloushallintoliiton vaikuttavuus kasvaisi

Jos ehdotus sääntömuutoksista hyväksytään kahdessa seuraavassa jäsenkokouksessa, Taloushallintoliiton vaikuttavuus alan edunvalvojana kasvaa. Jäsenkokous pidetään Taloushallintoliiton toimistossa 23.10.2019 klo 16.00. Kehotamme kaikkia jäseniä osallistumaan kokoukseen ja vaikuttamaan Taloushallintoliiton ja taloushallintoalan tulevaisuuteen!

Jari Seppä

Lehdistön yhteyshenkilö Toimitusjohtaja 050 348 1064