Suomi.fi-valtuuksien ja valtuuspyyntöjen CSV-sisäänluvun kuvallinen ohje

Suomi.fi-valtuuksien ja valtuuspyyntöjen CSV-sisäänluvun kuvallinen ohje

Kerroimme aiemmassa uutisessa DVV:n tilitoimistojen tarpeisiin kehittämästä valtuustietojen sisäänluvusta csv-tiedostosta. Nyt DVV on julkaissut toiminnosta kuvallisen ohjeen. Ohje on tämän tiedotteen liitteenä ja se tulee lähipäivinä myös DVV:n sivuille. Pari huomiota:

• Sisäänlukua on jo käytetty tilitoimistoissa ja kokemukset ovat pääosin hyviä.
  • Muista että tiedoston merkistön pitää olla UTF-8 ja se ei saa olla ANSI. Excelissä tallennus tapahtuu oletuksena ANSI-merkistöllä mutta voit valita UTF-8 merkistön. Tallennustapa vaihtelee excelin eri versioissa.

Sisäänluku toimii käytännössä parhaiten csv-exportin pohjalta. Aiemmassa uutisessa esimerkki käyttökohteesta – tulorekisteri-ilmoittamisen valtuuksien pohjalta samoille asiakkaille valtuuspyyntö KELA-asiointeihin.

Janne Fredman

Taloushallinnon johtava asiantuntija Tilisanomat-lehden päätoimittaja 050 597 0223