Suomi.fi - uusimmat uutiset sekä yhteenvetotaulukko

Suomi.fi - uusimmat uutiset sekä yhteenvetotaulukko

Selvitämme ja ratkaisemme aktiivisesti Suomi.fi-palveluun liittyviä kysymyksiä, teemme yhteistyötä viranomaisten kanssa ja tiedotamme jäseniämme sekä toimialalla toimivia henkilöitä uusista muutoksista.

Suomi.fi ja Katso - yhteenvetotaulukko

Teimme yhteenvetotaulukon koskien Suomi.fi-valtuutuksia sekä Katso-rooleja. Taulukosta näkee mitä valtuuksia tai rooleja miltäkin yhtiömuodolta on pyydettävä ja mitä palvelua varten (OmaVero ja tulorekisteri).

Lataa taulukko täältä

Tulorekisterin varmenne on haettavissa 1.11. alkaen

Tulorekisteriin voi ilmoittaa tiedot automaattisesti palkkaohjelmasta teknisen rajapinnan avulla. Tilitoimiston nimenkirjoitusoikeudellinen henkilö tai Katson pääkäyttäjä tekee sopimuksen tulorekisteri.fi -sivustolla. Samalla tilataan tulorekisterin varmenne. Tulorekisterin sähköinen asiointipalvelu avautuu varmeinteiden hakemista varten tänään 1.11.2018. 15.12. alkaa käyttökatko ja varmenteita voi hakea taas ensi vuoden alusta alkaen.

Varmenne on ilmoittajakohtainen, eli tilitoimisto voi hoitaa kaikkien palkanlaskenta-asiakkaidensa ilmoitukset hakemalla yhden varmenteen.

Varmista omalta palkkaohjelman toimittajaltasi, toteutetaanko käyttämässäsi ohjelmassa tekninen rajapinta -ilmoittaminen.

Toiminimen oma-aloitteisten verojen ilmoituksen voi tehdä tarvittaessa paperilla – ei sanktiomaksuja

Jos tilitoimisto ei jostain syystä saa Suomi.fi-valtuutusta tai uutta Katso-roolia ajoissa, ilmoituksen voi tehdä paperilla ilman sanktiomaksua. Tämä mahdollisuus ei koske yhtiöitä. Valtuus tarvitaan toiminimiltäkin kuitenkin viimeistään siinä vaiheessa, kun on tarve kirjautua OmaVeroon selvittämään asioita.

Toiminimen Suomi.fi-valtuudet henkilönä / yrityksen puolesta

Toiminimen Suomi.fi-valtuudet toimivat, vaikka valtuudet (esimerkiksi Palkkatietojen ilmoittaminen ja veroasioiden hoito) olisi annettu yksityishenkilönä – siis valitsematta ”asioi yrityksen puolesta”.

Verohallinto on kuitenkin korostanut, että esimerkiksi OmaVerossa käyttö on tilitoimistolle sujuvampaa, kun valtuudet on annettu ”yrityksen puolesta” myös toiminimillä. Asiasta siis kannattaa muistuttaa asiakkaita.

Kaikkien pankkien pankkitunnuksilla voi tunnistautua Suomi.fi -palveluun ainakin vuoden 2020 loppuun saakka

Väestörekisterikeskus on tiedottanut maanantaina 29.10. että sopimus sähköisestä tunnistautumisesta on nyt tehty kaikkien pankkien kanssa ainakin vuoden 2020 loppuun saakka. Tunnistusratkaisuja vuoden 2020 jälkeen selvitetään parhaillaan.

Suomi.fi-valtuuksien rajaaminen on mahdollista 23.10. alkaen

seuraavat toiminnallisuudet Suomi.fi-valtuutuksiin liittyen ovat nyt toiminnassa:

• Mahdollisuus rajata tilitoimiston henkilöstön pääsy OmaVeroon ja tulorekisteriin työntekijöittäin/asiakkaittain tarkenteen avulla
  • Mahdollisuus rajata pääsy tulorekisterissä tiettyyn asiakasyrityksen aliorganisaatioon tarkenteen avulla.

TVR:n asiointipalveluun kirjaudutaan Suomi.fi:n kautta

Katso-kirjautuminen TVR:n asiointipalveluun on poistunut käytöstä 15.10.2018. Palveluun kirjaudutaan nyt Suomi.fi:n kautta henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla. Katso-valtuudet toimivat kuitenkin niin kauan, kuin Katso-palvelu on vielä käytössä, eli vaikka palveluun kirjaudutaan Suomi.fi-tunnuksilla, asiointipalvelu tarkistaa valtuudet Katsosta. Näillä näkymin Katso-palvelu poistuu käytöstä vuoden 2019 loppuun mennessä.

Suomi.fi-valtuutus ”Työttömyysvakuutusmaksujen ylläpito” oikeuttaa asioimaan TVR:n asiointipalvelussa jatkossa, kun Katso-valtuudet eivät enää toimi. Edelleen on kuitenkin mahdollista ilmoittaa vuoden 2018 palkat myös Palkkasummailmoitus-lomakkeella niin kuin tähänkin asti.

Eija Männistö

Palkka-​ ja henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija 0400 574 768