Suomi.fi: Uusimmat uutiset

Suomi.fi: Uusimmat uutiset

Taloushallintoliiton asiantuntijat selvittävät aktiivisesti Suomi.fi-palveluun, OmaVeroon ja tulorekisteriin liittyviä kysymyksiä. Tässä listattuna uusimpia uutisia sekä tilannekatsaus Suomi.fi-valtuuksiin liittyen. Lue lisää Taloushallintoliiton Suomi.fi-infosivulta.

Suomi.fi: Valtuutuspyyntöjen tekemisen delegoiminen tulee mahdolliseksi lokakuun aikana

Lokakuussa mahdollistetaan se, että esimerkiksi tilitoimiston johtaja voi delegoida Suomi.fi-valtuutuspyyntöjen tekemisen toimiston työntekijöille. Tällä hetkellä vain henkilö, jolla on nimenkirjoitusoikeus, voi tehdä valtuutuspyyntöjä asiakkaille sekä tarkastella asiakkailta saatuja valtuuksia.

Asiakasyrityksen ainoa hallitusjäsen voi tehdä nyt valtuutuksen

Aiemmin oli tilanteita, joissa hallituksen ainoa jäsen (ns. yhdenmiehen yhtiö) ei voinut antaa Suomi.fi-valtuuksia tilitoimistolle. VRK:lta saamamme tiedon mukaan tämä virhe on korjattu 14.9.

Jos vastuuhenkilöltä (nimenkirjoittaja) puuttuu kaupparekisterissä henkilötunnus, Suomi.fi-palvelua ei voi käyttää

Suomi.fi palvelun toiminta edellyttää, että nimenkirjoittajalla on henkilötunnus ilmoitettuna kaupparekisterissä. Henkilötunnus ei ollut pakollinen ennen vuotta 1994 tehdyissä kaupparekisteri-ilmoituksissa, joten todennäköisesti tällaisia vastuuhenkilöitä löytyy varsin paljon.

Tämän ongelman korjaamiseksi ei valitettavasti ole tiedossa muuta tapaa, kuin henkilötunnuksen ilmoittaminen kaupparekisteriin. Tältä osin kaupparekisterin päivitys on maksutonta. Katso ohjeet henkilötunnuksen ilmoittamiseen.

Suomi.fi-palvelua voi toistaiseksi käyttää vain henkilö, jolla on yksin nimenkirjoitusoikeus

Suomi.fi toimii tällä hetkellä niin, että vain henkilö, jolla on yksin nimenkirjoitusoikeus, voi toimia yrityksen puolesta. Jos yrityksessä tai yhdistyksessä nimenkirjoittamiseen vaaditaan kahden tai useamman henkilön osallistuminen, ei Suomi.fi-palvelua voida käyttää, vaan asiointia joudutaan jatkamaan toistaiseksi Katso-valtuuksiin.

Muistathan uudet roolit, jos jatkat Katso-valtuuksin

Katso-valtuuksille annettiin jatkoaikaa niin OmaVerossa kuin Tulorekisterissäkin vuoden 2019 loppuun saakka. Jos toimistossanne on tehtävä sisäisiä käyttöoikeusrajauksia, hankkikaa Suomi.fi-valtuudet sen jälkeen, kun rajausmahdollisuus on toteutettu. Jos käyttöoikeusrajauksia ei tarvitse tehdä, kannattaa toimiston ryhtyä hankkimaan asiakkailtaan Suomi.fi-valtuuksia pikimmiten, jotta järjestelmän toiminta tulee tutuksi.

Mikäli jatkatte asiakkaiden puolesta asioinnissa Katso-valtuuksin, tarvitsette tulorekisteriä varten uudet Katso-roolit.

OmaVerossa ei voi asioida enää 1.11.2018 lähtien Katso-rooleilla "tuloveroilmoittaminen" ja "Oma-aloitteisten verojen ilmoittaja".

Katso roolit täältä

Tyvi-ilmoittamisessa jatketaan Katso-tunnuksin

Tyvi-ilmoittamisessa jatketaan pelkästään Katso-tunnuksin ainakin 2019 alkupuolella.

Neljäs väline Suomi.fi-tunnistautumiseen: Organisaatiokortti

Väestörekisterikeskuksen organisaatiokortti on yksi vaihtoehto tilitoimiston työntekijöiden Suomi.fi-tunnistautumiseen verkkopankkitunnusten, mobiilivarmenteen ja henkilökortin rinnalle. Kortilla voi kirjautua kaikkiin julkishallinnon Suomi.fi-tunnistautumista edellyttäviin palveluihin kuten Tulorekisteriin ja OmaVeroon.

Lisätietoa organisaatiokortista

Palkanlaskija - seuraa palkkaohjelmistotoimittajasi tiedotusta tulorekisteri-ilmoittamisesta

Ilmoituksia Tulorekisteriin voi tehdä niin sanotun teknisen rajapinnan kautta tai latauspalvelulla.

• Teknisen rajapinnan avulla palkkatiedot voidaan ilmoittaa suoraan palkkajärjestelmästä tulorekisteriin ilman, että käyttäjän tarvitsee kirjautua Tulorekisteriin
  • Latauspalvelussa palkanlaskija kirjautuu Tulorekisteriin Suomi.fi-tunnuksilla ja lataa palkkaohjelmiston tuottaman tiedoston

Ohjelmistotaloille tekemämme kyselyn mukaan osa ohjelmistotaloista aikoo toteuttaa Tulorekisteri-ilmoittamisen vain joko teknisen rajapinnan avulla tai vain tulorekisterin latauspalvelulla. Osa ohjelmistotaloista toteuttaa molemmat mahdollisuudet. Tulorekisterissä on myös verkkolomake tietojen käsin syöttämistä varten.

Lisätietoja ilmoittamisen kanavista

Janne Fredman

Taloushallinnon johtava asiantuntija Tilisanomat-lehden päätoimittaja 050 597 0223

Eija Männistö