Suomi.fi: Tulorekisterin käyttöä voi nyt rajata rajaustarkenteilla

Suomi.fi: Tulorekisterin käyttöä voi nyt rajata rajaustarkenteilla

Tulorekisterin käyttöä voi nyt rajata rajaustarkenteilla Suomi.fi-palvelussa. Toiminnallisuus otettiin käyttöön 23.10.

Tulorekisterissä on käytössä kaksi rajaustarkennetta valtuuksien rajaamiseen: aliorganisaation tunniste ja asiakastunnus. Rajaustarkenteita käytetään tulorekisterin valtuuskoodeille palkkatietojen ilmoittaminen ja palkkatietojen katselu.

Aliorganisaation tunnisteella suorituksen maksaja jaottelee yritystään erillisiin kokonaisuuksiin tulorekisteriasiointia varten. Aliorganisaation tunnisteella yritys voi eritellä esimerkiksi organisaation liiketoiminnallisia osastoja, kuten palkanlaskennan ja matkalaskujen hallinnan. Aliorganisaation tunniste on valtuuttajan työväline.

Asiakastunnus on valtuutetun tahon kuten tilitoimiston työväline, kun se kohdentaa tietyltä yritykseltä saamiaan edustamisvaltuuksia omille työntekijöilleen. Asiakastunnus voi olla Y-tunnus tai henkilötunnus.

Eija Männistö

Palkka-​ ja henkilöstöhallinnon johtava asiantuntija 0400 574 768