PRH: yli 100 000 yritykseltä vielä lakisääteinen edunsaajailmoitus tekemättä

PRH: yli 100 000 yritykseltä vielä lakisääteinen edunsaajailmoitus tekemättä

PRH tiedottaa, että yli 100 000 yritykseltä on edelleen tekemättä lakisääteinen edunsaajailmoitus kaupparekisteriin, vaikka ilmoittamisen määräaika meni umpeen jo viime kesänä. Kaikkien osakeyhtiöiden ja osuuskuntien täytyy tehdä maksuton edunsaajailmoitus kaupparekisteriin.

Myös edunsaajatietojen muuttuessa tai uuden yrityksen perustamisen jälkeen on hyvä ilmoittaa asiasta kaupparekisteriin.

Edunsaajailmoitus on maksuton. Edunsaajailmoitus ei koske pörssiyhtiöitä eikä keskinäisiksi kiinteistöosakeyhtiöiksi rekisteröityneitä yhtiöitä.

Edunsaajat ovat useimmissa tapauksissa yrityksen omistajia. Ilmoitus pitää tehdä myös siinä tapauksessa, että yrityksellä ei ole rahanpesulain määrittelemiä edunsaajia.

Erillinen edunsaajailmoitus täytyy tehdä, vaikka hallituksen ja muiden vastuuhenkilöiden tiedot ovat ajan tasalla kaupparekisterissä ja osakkeiden omistajat on ilmoitettu perustamisilmoituksessa.

Velvoite perustuu rahanpesulainsäädäntöön.

Yrityksen toiminta voi vaikeutua, jos yritys ei tee edunsaajailmoitusta. Yhteistyökumppanit näkevät kaupparekisteriotteelta, että yritys ei ole ilmoittanut edunsaajatietojaan. Ilmoittamisen laiminlyönnistä voidaan myös mahdollisesti tuomita sakkoa yritys- ja yhteisötietolain perusteella.

PRH:n ohjeistus yrittäjälle tai tilitoimistolle: