OmaVeron tiedoissa ja ilmoittamisessa mahdollisesti virheitä

OmaVeron tiedoissa ja ilmoittamisessa mahdollisesti virheitä

Olemme saaneet tilitoimistoilta viestejä, joissa epäillään virheitä OmaVeron esitäytetyissä tiedoissa ja ilmoittamisessa. Havainnot ovat seuraavanlaisia:

YEL-työtulot

Toiminimiyrittäjillä, joilla on elinkeinotoiminnan tuloksen lisäksi palkkatuloja, on OmaVeron esitäytetyissä tiedoissa korotetun päivärahamaksun perusteena olevissa YEL-työtuloissa mukana myös palkkatulot.

Vertaa Verohallinnon ohjeeseen:

Päivärahamaksu lasketaan vahvistetun YEL-työtulon ja muun palkan yhteismäärästä (20.000 euroa + 5.000 euroa) eli 25.000 eurosta. Päivärahamaksun määrä vuonna 2019 on 1,54 % eli 385 euroa (1,54 % x 25.000 euroa). Tähän määrään lisätään YEL-työtulon osalta korotettua päivärahamaksua 0,23 % eli 46 euroa (0,23 % x 20.000 euroa). Päivärahamaksun määrä on yhteensä 431 euroa (385 euroa + 46 euroa).

Työsuhdematkaliput

Oikeaoppisesti annettu vuosi-ilmoituksen tieto päätyy tuplasti verotettavaksi henkilön esitäytetyllä veroilmoituksella OmaVero-palvelussa.

Kiinteistön vuokratuotot

Kiinteistön vuokratuottoja ilmoitettaessa kiinteistön nimi + omistusosuus katoavat kokonaan (kenttä tulostuu tyhjänä, vaikka siihen on syötetty tietoa).

Emme ole vielä saaneet Verohallinnolta vahvistusta näihin havaintoihin. Kehotamme kuitenkin toistaiseksi tarkastamaan nämä kohdat.

Tiedotamme tarkemmin heti, kun saamme Verohallinnolta tarkempaa tietoa asiasta. Jos teillä on vastaavia havaintoja, pyydämme ilmoittamaan niistä osoitteeseen janne.fredman@taloushallintoliitto.fi. Lähetämme koosteen Verohallinnolle ja tiedotamme tilitoimistoja.