OmaVero: tiedoissa ja ilmoittamisessa havaitut virheet eivät vaadi toimenpiteitä

Viime viikolla tiedotimme tilitoimistojen havaitsemista mahdollisista virheistä OmaVeron tiedoissa ja ilmoittamisessa.

YEL-työtulot

Toiminimiyrittäjillä, joilla on elinkeinotoiminnan tuloksen lisäksi palkkatuloja, on OmaVeron esitäytetyissä tiedoissa korotetun päivärahamaksun perusteena olevissa YEL-työtuloissa mukana myös palkkatulot.

Työsuhdematkaliput

Oikeaoppisesti annettu vuosi-ilmoituksen tieto päätyy tuplasti verotettavaksi henkilön esitäytetyllä veroilmoituksella OmaVero-palvelussa.

Kiinteistön vuokratuotot

Kiinteistön vuokratuottoja ilmoitettaessa kiinteistön nimi + omistusosuus katoavat kokonaan (kenttä tulostuu tyhjänä, vaikka siihen on syötetty tietoa).

Saimme Verohallinnolta vahvistuksen asiaan sekä tiedon, että näiden virheiden korjaaminen ei edellytä tilitoimiston tai asiakasyrityksen toimenpiteitä.

YEL-työtuloon liittyvän virheen kohdalla asiakkaiden ei tarvitse korjata tai palauttaa veroilmoitusta, vaan Verohallinto lähettää heille uuden ilmoituksen, jossa tämä tieto on korjattu.

Työsuhdematkalippuihin ja kiinteistön vuokratuottoihin liittyvät virheet ovat Verohallinnon tiedossa ja ne tullaan korjaamaan kuluvan viikon aikana.

Keräämme edelleen tilitoimistoilta tietoa muista OmaVeron epäillyistä virheistä ja tiedotamme asiasta lisää.

Janne Fredman

Taloushallinnon johtava asiantuntija Tilisanomat-lehden päätoimittaja 050 597 0223